Mercedes-Benz presenteerde de ‘nieuwe’ Actros natuur-
lijk al op de IAA 2018. Voorafgaand aan die vakbeurs
konden we de nieuwe Actros, inclusief de MirrorCams die
de buitenspiegels vervangen, ook al even rijden, maar op
de openbare weg mochten we toen het stuur niet zelf in
handen nemen. Nu gaan we dat wel doen, uitgebreid
zelfs, en er staan maar liefst 30 spierwitte Actrossen klaar
waar we uit kunnen kiezen!
TEvrEdEn
Voordat we gaan vertrekken kijken we eerst nog eens
naar het uiterlijk van de nieuwe Actros. Mmm… Eigenlijk
weinig nieuws aan. Kijkt u even mee: de MirrorCam
camera’s, led-verlichting in de koplampen en een extra
knipperlichtunit plus zijfender aan beide zijden van de
cabine. “Een nieuw uiterlijk was niet nodig, hoorden we
in aanloop naar deze nieuwe generatie van klanten. Ze
zijn tevreden met deze looks”, aldus de altijd wat streng
kijkende Stefan Buchner, hoofd trucks bij Mercedes-Benz.
Hij zal ongetwijfeld ook mee laten tellen dat met de
nieuwe regelgeving voor cabinematen het onverant-
woord zou zijn nu veel geld te investeren in een heel
nieuw design. En aangezien de Nederlandse designer
Bertrand Janssen ook net vertrokken is uit Stuttgart, moe-
ten we het nog een tijdje met deze aanblik doen.
nOg mEEr camEra’S
De MirrorCams blijven fascineren. Niet alleen door het
idee geen zijspiegels meer te hebben, maar ook doordat
die ‘flaporen’ aan de zijkant toch wel bepalend waren
voor de looks van de truck. We verwachten dat op andere
nieuwe trucks deze camera’s in plaats van spiegels ook
geïntroduceerd worden. Wellicht via Orlaco, dat al een
kant-en-klare oplossing in huis heeft. Bij een laatste blik
op de buitenkant van de Actros zien we wel dat de front-
zicht- en trottoirspiegels nog altijd op de Actros zitten.
“Onze engineers hebben ideeën om ook die spiegels te
vervangen door camera’s. Hoe dat in de cabine opgelost
gaat worden? Dat hoort u wel als de oplossing er is”, aldus
Buchner.
LichT STurEn
Uit de enorme rij Actrossen kiezen we een 1848 LS trekker
met oplegger, voorzien van de OM471 motor van 476 pk.
De oplegger is zeker niet volledig beladen, voelen we als
we wegrijden. Misschien is dat ook niet nodig voor de
noviteiten die we willen uitproberen tijdens de testrit,
maar het voelt wel eigenaardig aan. De elektromechani-
sche besturing is nieuw en voelt licht aan. Wij wennen er
snel aan, maar als je echt ouderwets asfalt wil voelen, is
dat misschien anders.
SchErmEn
In de nieuwe Actros is de werkplek van de chauffeur wel
flink veranderd, in tegenstelling tot de rest van het inte-
rieur. Zittend achter het stuur zien we twee tabletachtige
schermen vol informatie. Daarbij komen nog, bevestigd
aan beide A-stijlen, de schermen waarop de beelden van
rij-impressie
62 | juni 2019 TTM.nl
#schermen
#doordebocht
#vertrouwen
60-61-62-63-64-65_actrosdrive.indd 62 04-06-19 15:39