Pagina 63 van: TTM.nl nr. 3 3019
de MirrorCams te zien zijn. We zijn dus letterlijk omringd
door schermen, maar zoals we al eerder zeiden, dat is
een ding van deze tijd. Eerst maar eens kijken naar de
Multimedia Cockpit. Eigenlijk is alle informatie over de
Actros in deze twee schermen terug te vinden. Achter
het stuur zit een groot 12 inch display dat eigenlijk het
instrumentenpaneel vervangt. Erop zien we basisinfor-
matie als olietemperatuur en snelheid, maar ook de
instellingen voor de Predictive Powertrain Control (PPC),
Active Driver Assist (ADA) en de weergave van de reste-
rende rijtijden. Rechts van de chauffeur zit in het dash-
board nog een kleiner scherm, met touchscreen, met
onder meer instellingen voor navigatie, verlichting (bin-
nen èn buiten), bandenspanningscontrole en asbelas-
ting. Het ziet er in eerste instantie complex uit, maar het
went snel. De schermen kunnen met slimme swipe-
knoppen op het stuur bediend worden. Het is intuïtief
en gebruikersvriendelijk. Vergelijk het met de bediening
van de gemiddelde smartphone en je komt al een heel
eind in de richting. Natuurlijk is de bediening even wen-
nen, maar dat is met een nieuwe smartphone ook, en
uiteindelijk raak je er in thuis. Voor wie zelfs met een
smartphone niet overweg kan, biedt Mercedes ook nog
altijd de oude vertrouwde cockpit. Stembediening, zoals
met het Mercedes MBUX-systeem, is niet mogelijk in de
Actros. Wel zijn Apple Car Play en Android Auto aanwe-
zig, zodat Siri of Google bevraagd kunnen worden over
wat dan ook. De smartphone kan overigens met inductie
geladen worden.
inTuïTiEF
Rijdend over Zuid-Spaanse snelwegen kunnen we goed
wennen aan de MirrorCams. Dat gaat heel snel, omdat je
intuïtief altijd al naar het gebied rond de A-stijlen keek.
Dat is niet veranderd. Over het passerend verkeer geven
de MirrorCams te allen tijde een duidelijker beeld dan
spiegels. Dat biedt meer zekerheid voor de chauffeur en
meer veiligheid bij bijvoorbeeld inhalen of passerend
verkeer. Streepjes in de 15 inch grote schermen geven aan
waar het einde van de trailer zich bevindt, zodat je bij
inhalen nooit te vroeg naar rechts gaat. Ook bij manoeu-
vreren blijken de MirrorCams van meerwaarde. Met de
streepjes in de schermen is de combinatie tot op centime-
ters voor het dock te zetten. Bij manoeuvreren of extreem
scherpe bochten zijn de camera’s in een panning-stand te
zetten, zodat het uiteinde van de trailer altijd goed in
beeld blijft. Angst dat de camera’s bij regen, sneeuw of
vuil geen beeld meer leveren, is niet nodig, want de
MirrorCam heeft een aerodynamisch huis met een goed
‘afdak’ boven de lens. Bovendien is de MirrorCam ver-
warmbaar. Ook voor de MirrorCam geldt: deze is optio-
neel en ‘ouderwetse’ spiegels zijn ook leverbaar.
STuur uiT handEn
Nog zo’n fraai nieuwtje van de Actros: Active Drive Assist
(ADA). Dat regelt niet alleen de afstand tot de voorgan-
ger (als de Cruise Control is ingeschakeld), maar het
houdt de Actros ook op de rijbaan. Radar plaatst de
Actros tussen de witte lijnen op de weg en houdt hem
TTM.nl juni 2019 | 63
met de
mirrorcam valt
veel nauwkeuri-
ger te manoeu-
vreren dan met
spiegels.
Side guard assist is een (veilige) uitkomst in gebieden met veel fietsers.
nog niet eerder
hadden we alle
informatie zo
duidelijk voor
ons als op dit
display.
60-61-62-63-64-65_actrosdrive.indd 63 04-06-19 15:39