Trevor Milton was ‘the man’ op Nikola World. Zijn
truckmerk werd voor het eerst groots aan de wereld
gepresenteerd. Met waterstoftrucks als de Two en de
Tre, maar niet lang voor het evenement presenteerde
Nikola ook batterij-elektrische trucks.
Kunt u dat uitleggen, dat Nikola naast waterstof-
trucks plotseling ook batterij-elektrische voertuigen
blijkt te hebben? Waar komen die ineens vandaan?
“De waterstoftrucks en de BEV-varianten zijn tech-
nisch gezien vrijwel hetzelfde. Het enige verschil is
dat je de energie bij de waterstoftruck uit een brand-
stofcel krijgt en bij de BEV uit een accu haalt die je
oplaadt via een stroomnetwerk. Het heeft ons daar-
om niet meer dan twee maanden gekost om de BEV-
trucks klaar te krijgen. We kunnen nu beide aanbie-
den, dat is een pluspunt.”
Waarom? Transportbedrijven, of het nu hier is of in
Amerika, gaan toch kiezen voor een van de twee?
“Nee, dat hoeft helemaal niet. Zeker in Amerika is
laadvermogen alles, ook vanwege de afstanden. Als
je een truck hebt die grofweg 2,5 ton meer weegt,
kun je minder vervoeren en dus ook minder verdie-
nen. Elke pound is 50 dollarcent waard op elke rit.
Onze Nikola Two, voor de Tre heb ik nog geen cijfers,
weegt in H2-specificatie 7.000 tot 8.000 kg. Maar een
BEV-spec auto weegt al snel 9.000 kg. Dan heb je nog
het probleem van de laadinfrastructuur. Wie met een
BEV de snelweg op wil met 1 MW/h, komt ongeveer
640 km ver. Klinkt mooi, hè? Maar nu heb je niet één,
maar 20 trucks. En die wil je snelladen. Dat kost je
dan niet 20 MW/h, maar 40 MW/h. Er is geen netwerk
dat dat aankan, dan klapt alles eruit. De update van
het netwerk dat daarvoor nodig is, kost zoveel geld,
dat is onvoorstelbaar. Bij een waterstoftruck kun je 3
MW/h aan energie in de truck gooien in 15 minuten.
En dan kan het station de rest van de dag waterstof
aanmaken, eventueel met energie die over is van
zonnepanelen. Waterstof is veel flexibeler en voorde-
liger; met het gewicht, de tanktijd en de belasting
van het elektriciteitsnetwerk. Ik zie BEV-trucks echt
voor het distributiewerk, in de stad en de regio. Daar
is het goedkoper. Waterstof is echt voor de lange
TTM.nl juni 2019 | 67
De Amerikaanse truckfabrikant Nikola maakt ons al een
tijdje warm voor haar waterstoftrucks. Op Nikola World in
Scottsdale (Arizona) werden de Nikola Two en de Europese
Tre gepresenteerd. TTM.nl ging aan tafel met Nikola CEO
Trevor Milton voor een exclusief interview. “De belangstel-
ling en interesse vanuit Europa is overweldigend. We pra-
ten nu al met meerdere OEMS over samenwerking.”
‘Warm welkom
in Europa’
Trevor Milton,
CEO Nikola Motor Company
TeksT: ARJAN VELTHOVEN | FoTo’s: NIKOLA
‘Nikola kan waterstof- en BEV-trucks aanbieden. Er is dus keus’
66-67-68-69_interviewnikolaceo.indd 67 04-06-19 15:39