68 | juni 2019 TTM.nl
interview
afstand. En wij kunnen allebei bieden, in elke mix die de fleetow-
ner nodig heeft. Dus nee, het is niet een van de twee. Bij ons kan
het allebei.”
Nikola heeft grootse plannen voor een waterstofnetwerk hier in
de USA. Hoe gaat u dat verwezenlijken?
“Dat is een hele klus, maar we doen het stapje voor stapje.
Natuurlijk moeten we vergunningen krijgen en vertrouwen win-
nen. We gaan vanaf nu tot 2022 enkele grote stations bouwen.
Die maken hun eigen waterstof aan. Zodra we een standaard
hebben die werkt, kunnen we naar andere staten gaan en laten
zien dat wat we hebben, werkt. Dan moet het makkelijker zijn om
overtuigend te zijn, zeker als het gaat om veiligheidsvoorschrif-
ten. Van 2022 tot 2028 moeten we dan 700 tot 800 stations in de
VS bouwen. En Europa komt er kort achteraan.”
Hoeveel stations hebben we in Europa nodig? Jullie willen begin-
nen in Noorwegen toch?
“Dat klopt. Volgend jaar willen we met de Tre gaan testen in
Noorwegen. De opbouw van het netwerk doen we samen met
Nel, een Noorse waterstofexploitant. In Europa hebben we naar
schatting 70 tot 80 waterstofstations nodig, omdat de afstanden
daar veel kleiner zijn.”
Dat is toch veel te weinig? Niemand gaat omrijden voor zijn
waterstof?
“Die 70 tot 80 stations is voor het begin, langs de grote snelwe-
gen. We kunnen beginnen met 8-tons stations, die kunnen we
opschalen naar 32-tons dagcapaciteit als de vraag groter wordt.
Die eerste stations kunnen we in tien jaar realiseren en die zijn
goed voor 80 procent van de vraag. Die andere 20 procent kunnen
we aan met kleinere, regionale of stadsstations, goed voor een
dagcapaciteit van een of twee ton. Eer dat gerealiseerd is, zijn we
weer tien jaar verder. Dus het kost tijd. Niemand kan het in twee
jaar voor elkaar krijgen, hoezeer men dat ook wil. En we willen
het ook goed doen. Natuurlijk komen er problemen, vertragin-
gen, met de trucks, de stations, Nikola is geen sprookje, het is
verrekte hard werken. Gelukkig hebben Europeanen meer geduld
dan Amerikanen.”
U sprak op Nikola World over partnerschappen, joint ventures.
Gaat dat over Europese truckfabrikanten?
“Ja, we hebben nu contact met drie OEMS uit Europa die geïnte-
resseerd zijn in samenwerkingen of joint ventures. En misschien
dat er na dit event nog meer in mijn mailbox zitten. Een samen-
werking met een Europese fabrikant ligt erg voor de hand. Wij
kunnen onze technologie en aandrijflijn met hen delen, zij heb-
ben een servicenetwerk dat ik niet zelf wil opzetten in Europa. Ik
denk dat we binnen nu en een jaar meer over zo’n partnerschap
bekend kunnen maken. We hebben een warm welkom in Europa
gehad, en eigenlijk zeiden enkele OEM’s dat wat Nikola doet
datgene is wat ze zelf hadden moeten doen. Dat is het grootste
compliment dat we konden krijgen!”
‘Binnen een jaar is er een
partnerschap met een Europese OEM’
#waterstof
#tanken
#europa
66-67-68-69_interviewnikolaceo.indd 68 04-06-19 15:39