Al eerder sprak DAF zich tegenover TTM.nl uit dat het de
wens heeft om te groeien met haar bakwagens. Logisch
ook, want een exponentiële groei in trekkers is gewoon
onmogelijk, zo goed doet DAF het daar al in. In het bouw-
segment is dat anders. Natuurlijk, DAF heeft al trucks voor
het constructiesegment, maar laten we eerlijk zijn: als je
aan een bouwtruck denkt, verschijnt er niet als eerste een
DAF voor je geestesoog.
Uptime
Daar wil DAF graag wat aan doen, want er zit nog vol-
doende potentieel in dit segment. Sterker nog: 19,5
procent van DAF’s klanten zit in de bouw, en daarmee is
het het grootste segment na de lange afstand. “Daarbij
komt dat een constructietruck als geen ander te configu-
reren is en daarmee echt een product op maat kan zijn”,
vertelt Raoul Wijnands, project manager Testing bij DAF
Trucks. “Het aantal assen, de layout van het chassis,
gewicht, PTO, aandrijflijnopties, er is allemaal mee te
sleutelen.” Uptime is trouwens ook belangrijk voor DAF’s
klanten. Daarom biedt DAF de garantie dat een truck
maximaal 8 uur stilstaat. Wordt die tijdslimiet niet
gehaald, dan biedt DAF een financiële compensatie aan
van 300 euro per dag.
pX
De keuze- en configuratiemogelijkheden beginnen overi-
gens al bij DAF’s kleinste truck, de LF. Die is er al vanaf 7,5
ton voor stedelijke toepassingen, bijvoorbeeld in de bouw-
logistiek. DAF presenteert echter ook een 19-tons LF
Construction, voorzien van een robuust design met een
stalen bumper, 25 graden oploophoek, 32 cm bodemvrij-
heid en de Paccar PX-7 motor. De echte verrassingen zitten
echter in de CF- en XF-serie als het om nieuwe bouwtoepas-
singen gaat, zo hebben we al gezien bij een blik uit het
raam. Buiten in de Spaanse zon staat namelijk een hele rij
DAF’s klaar om mee te worden genomen voor een rit.
Stijf
Om echt die truck op maat te kunnen leveren, heeft DAF
het assenprogramma verder uitgebreid. Zo is er een nieuwe
10-tons vooras, de 203 N, voorzien van bladveren. Deze
nieuwe vooras voorkomt overbelading bij deellading en is
bijvoorbeeld handig als je een zware laadkraan direct ach-
ter de cabine hebt. Nieuw is ook een superstijve 7,5-tons
naloopas. Deze heeft enkele montage en komt naast de
sleepas met dubbele montage. De nieuwe as heeft een
statische belastbaarheid van 26 ton. De nieuwe naloopas is
leverbaar op 6×2- en 6×4-configuraties.
rij-impressie
74 | juni 2019 TTM.nl
#groeve
#bouw
#vijfasser
72-73-74-75-76_dafdriveconstruction.indd 74 04-06-19 15:40