VijfaSSer
DAF presenteerde in Spanje ook nieuwe voertuigconfigu-
raties, met als belangrijkste nieuwe samenstellingen een CF
en XF 8×4-bakwagen met een dubbel aangedreven tridem
en een gestuurde naloopas. Daarmee zijn bruto laadver-
mogens tot 27 ton mogelijk, en door de achterste as is een
korte draaicirkel mogelijk. Echt een primeur is de DAF CF
10×4, een vijfasser dus van DAF, met een dubbelaangedre-
ven tandem en een gestuurde voorloopas.
Speciaal voor 6×4 en 8×4 CF en XF trucks die regelmatig
offroad rijden of extra tractie nodig hebben, heeft DAF
dubbelaangedreven tandems. De SR1132T is een 19-tons
tandem met een enkele reductie, bladveren en schijf- of
trommelremmen. Dit tandem is populair bij 8×4 beton-
mixers. Voor zwaarder werk heeft DAF een 21- en 26-tons
variant met enkele reductie. Deze SR1360T is uitgerust met
schijfremmen en luchtvering en wordt gemonteerd in 3- en
4-assige trekkers en bakwagens. Maar er is ook een 21- en
26-tons tandem met naafreductie: de HR1670T. Deze kan
worden voorzien van luchtvering of bladveren en is uitge-
rust met trommelremmen.
De 8×2 bakwagen met twee gestuurde voorassen en een
gestuurde naloopas, goed voor 37 ton GVW, is nu ook
leverbaar als XF. En last but not least heeft DAF nu een echt
zware jongen voor speciaal transport: de XF 8×4 FTM trek-
ker. Daar willen we zeker een stukje mee sturen straks.
Korte draai
Maar zover is het nog niet, want eerst gaan we offroad in
een speciaal afgehuurde groeve. Daar stappen we in wat
DAF een FAW noemt: een 8×4 CF met een dubbel aange-
dreven tandemstel en daarachter een gestuurde naloopas.
Het singlereductie, luchtgeveerde tridem heeft een laad-
vermogen van 36 ton (technisch) en wettelijk 27 ton. De
FAW heeft ook de nieuwe 10-tons vooras. In de groeve
kunnen we uitgebreid manoeuvreren en ervaren we de
heerlijk korte draaicirkel van slechts 8,5 m.
eStepe
We parkeren de FAW snel, want daar staat de FAD, de 10×4
primeur van DAF. De truck heeft dus vijf assen, en de mid-
delste as is een 10-tons gestuurde, hefbare voorloopas.
Deze heeft DAF ontwikkeld samen met Estepe, die de auto
ook configureert. De truck wordt weliswaar gebouwd bij
DAF, maar Estepe doet de finetuning van de configuratie.
We rijden de FAD als CF met 480 pk. De achterste twee
assen bestaan uit het HR1670T tandemstel. De FAD heeft
drie gestuurde assen, maar door zijn grootte is de draaicir-
TTM.nl juni 2019 | 75
Heavy stuff,
deze ftm met
een maximaal
gewicht van 120
ton.
de Cf 8×2 gaat soepel en zeer wendbaar door het Spaanse binnenland.
een primeur en
een echte meer-
waarde: de 10×4
van daf. een
echte vijfasser!
72-73-74-75-76_dafdriveconstruction.indd 75 04-06-19 15:40