kel natuurlijk nooit zo klein als die van de FAW. Maar goed,
dit is dan ook een echte zware kipper, goed voor 30 ton
laadvermogen en een totaal GVW van 49 ton. Het is een
auto die je vroeger in de zandbak er graag bij had gehad!
mijn
Een andere echte kipper die we rijden is de 8×4 CF 530, een
echt zware truck die je het meest in mijnen zal aantreffen.
Hiermee kunnen we uitstekend alle software uittesten die
DAF op haar bouwtrucks monteert, zoals de offroad-modus
die met de ZF Traxon een feilloze show weggeeft. Bergop
zien we hoe de hill hold-modus ons vanuit stilstand laat
vertrekken zonder ook maar een centimeter achteruit te
rollen. En bergaf rollen we zeker maar rustig terug, dankzij
de motorrem èn retarder. We houden altijd 100 procent
controle.
Zware jongen
Ook op het asfalt heeft DAF het nodige te bieden voor de
bouw(logistiek). De FTM 8×4 XF trekker is voor de gelegen-
heid gekoppeld aan een Kässbohrer gestuurde dieplader
met een enorm blok beton. We zijn 20,5 meter lang en 40
ton zwaar, maar alleen omdat dat in Spanje het maximum-
gewicht is. Technisch zouden we wel tot 120 ton kunnen
wegen. Dan zouden we de MX-13 met 530 pk ook volop
aan het werk kunnen zetten, nu is dat niet nodig. De voor-
ste assen van de 8X4 zijn gestuurd en dat maakt het
manoeuvreren met de combinatie makkelijker, al is het met
een dergelijke omvang altijd opletten. Toch toveren we de
FTM ook vrij makkelijk door een smal tunneltje nabij ons
opstappunt.
De laatste truck waarmee we in Spanje rijden is de DAF CF
450 pk in de FAQ-configuratie. Het is een 8×4 met als laatste
as de nieuwe 7,5-tons sleepas. Een gestuurde sleepas, waar-
mee we lekker wendbaar zijn, zoals blijkt tijdens een rit
door het binnenland, met soms smalle bergweggetjes. De
FAQ is niet alleen wendbaar, maar bergop zijn we ook weer
onder de indruk van het samenspel van de MX-11 motor en
de ZF Traxon. Dat gaat echt heel soepel, zonder de filosofie
van downspeeding en dus brandstofefficiency uit het oog
te verliezen.
DAF heeft als doel om meer afzet te genereren in het
bouwtransport. Met de nieuwe toepassingen die het nu
presenteert heeft het in ieder geval voldoende ijzers in het
vuur om de concurrentie aan te gaan. Benieuwd hoe het
marktaandeel in het bouwsegment over een paar jaar is…
rij-impressie
met de mX engine Brake
en de Zf retarder is het
afremmen van de zware
ftm prima te doen.
daf zet in op
het gebruik van
HVo, maar dat
is maar beperkt
verkrijgbaar in
nederland.
76 | juni 2019 TTM.nl
Scan de QR-code voor het TTMtv-
vlog over deze rij-impressie!
72-73-74-75-76_dafdriveconstruction.indd 76 04-06-19 15:40