Pagina 15 van: TTM.nl nr. 3/4 2020

TTM.nl augustus 2020 | 15
Superhandig, de
zelf te configure-
ren bedienings-
knopjes in de
deur.
MAN heeft echt
gewerkt aan de
cockpit. Een for-
midabele werk-
plek is dit.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
MAN
Type
TGX 18.510
Motor
Type
D2676
Slagvolume
12,4 liter
Vermogen
375 kW (510 pk) bij 1.800 omw./min.
Koppel
2.600 Nm bij 930 -1.350 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
MAN TipMatic 14.27 DD (met retarder 41)
Banden voor
Michelin X-Line Energy 385/55 R 22,5
Banden achter
Michelin X-Line Energy 315/70 R 22,5
Vering voor
Bladvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Michelin X-Line Energy 385/65 R 22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.688
Eigen gewicht tijdens test (ton)
40
Hoogte kopschot (m)
3,8
Frontaal oppervlak (m2)
9,3
Achterasreductie
2,31
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste gang
(omw./min.)
1.015
Spoilers
Verstelbare dakspoiler, fenders, side-skirts, zij-
afscherming oplegger, aeroflaps achter
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
65,8
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
MAN Truck & Bus
Postbus 72
3800 HD Amersfoort
man-nederland.nl
‘aerodomes’, kleine welvingen in de zijkant van de cabine. Voorheen zaten
daar een soort gleuven, maar dit is veel stijlvoller. Aan de zijkant van het chas-
sis zitten zwarte sensoren, bedoeld om de dodehoek te bewaken. Hoe dat
werkt, zien we straks wel tijdens het rijden.
SOFT EGR
Voordat we daadwerkelijk gaan rijden, laten we chauffeur Roland even, want
het gaat elektrisch, de cabine kantelen. De D26-motor is 12,4 liter groot en
licht aangepast. Zo zien we een duidelijk kleinere EGR-unit. MAN heeft in deze
motor minder uitlaatgasrecirculatie nodig en noemt die toepassing Soft EGR.
Het gebruik van motorwarmte is verder verbeterd in deze motor, zegt MAN.
De D26 kan maar liefst 510 pk op de weg leggen, dus zetten we de cabine
weer op zijn plek en gaan we gewapend met mondkapje Duitsland in. Met de
belofte die MAN bij de presentatie deed in het achterhoofd natuurlijk: de
nieuwe generatie TGX zou 8 procent zuiniger zijn dan haar voorganger. Goed
om te weten is ook dat de D26 70 kg lichter is dan voorheen. Dat komt het
laadvermogen ten goede.
SMARTSElEcT
De cabine bereiken we door drie treden te beklimmen. De vloer ligt op 150 cm.
In de deur zien we nog een noviteit: vier knoppen die naar keuze kunnen
worden toegekend aan vier functionaliteiten. Zo zijn er in het geval van deze
truck een buitenlamp mee te activeren, de alarmlichten aan te zetten, de truck
mee te vergrendelen en de zijramen mee te bedienen. Slimme vondst.
Eenmaal binnen zien we nog eens dat de TGX echt een heel nieuw interieur
heeft. Een heel nieuw dashboard, mooie materialen, nieuwe bedden, het is er
allemaal. Onze testtruck heeft de grootste cabine, de GX. Op de kleine motor-
tunnel (het mag die naam eigenlijk niet hebben) is er 207 cm stahoogte. Als je
daar dan staat zie je aan de voorzijde, boven de voorruit, bijzonder veel kast-
ruimte. MAN heeft de TGX met de chauffeur in gedachten gemaakt. Dat merk
je als je achter het stuur zit. Het stuur ligt prima in de hand. Daarachter zit een
geheel digitaal display, 12,3 inch groot. Op het stuur zitten alle knoppen om
het display de info te laten tonen die je nodig hebt. Naast de nieuwe Recaro-
stoel staat niet langer een unit met de handrem. Er is nu een elektrische hand-
rem, weggewerkt in het dashboard. De bediening van de TipMatic gebeurt
met een hendel aan het stuur, waarmee ook de motorrem en retarder worden
bediend. Maar het meest bijzondere in de werkplek is SmartSelect, een druk-
draaiknop die de berijder het multimedia- en navigatiesysteem vanuit de stoel
laat bedienen. Hij hoeft niet langer voorover geleund het touchscreen aan te
raken, hij kan met SmartSelect alles relaxed bedienen. MAN scoort punten met
dit stukje ergonomie.
STANDAIRcAO
Op onze testroute laat de MAN zien dat hij een zeer moderne truck is. Motor
en transmissie werken naadloos samen. EfficientCruise 3 zorgt ervoor dat we
bijna autonoom kunnen rijden. Nieuw is de dynamische ACC-functie, het elas-
tieken effect dat we ook al op trucks van Scania zagen. De computer berekent
de optimale stand van de aandrijflijn, en dat is wel zo prettig, al moet je als
12-13-14-15-16-17_testmantgx.indd 15 11-08-20 15:08