16 | augustus 2020 TTM.nl
test
chauffeur natuurlijk wel accepteren dat de techniek slim-
mer is dan jij. De ondernemer verwelkomt die techniek
wel, want het kan hem gewoon rendement opleveren. Met
enkel motorrem en retarder laat onze TGX zich netjes
afremmen tot 30 km/h op de daling het dorp in, op de
befaamde en door sommige fabrikanten gevreesde klim
scoort de MAN met zijn 510 pk uitstekend. Ondertussen is
de zon hard gaan schijnen. Daarom zijn we blij met com-
fortzaken als de fi jn zittende, geventileerde stoelen en de
– stop hem maar in de CAO – standairco.
HElP, EEN BOOM!
De TGX laat zich uitstekend manoeuvreren, zelfs door die
kleine Duitse dorpjes op onze testroute. Op de snelweg
merken we wel dat de vooras niet alle oneffenheden opti-
maal verwerkt. We hebben weleens comfortabeler gere-
den. Op de Autobahn merken we ook de werking van de
dodehoeksensoren aan de zijkant van de TGX. Die zijn
gekoppeld aan led-lichten in de A-stijl. Zolang er zich iets
aan de zijkant van de truck bevindt, licht het lampje geel
op. Is het ‘gevaar geweken’, dan dooft het lampje. Het
blijkt erg handig bij inhaalmanoeuvres op de snelweg.
Normaal wacht je even op het knipperen van de lampen
van de chauffeur achter je, nu weet je zelf al wanneer je er
langs bent. Jammer dat het systeem echter soms ook
bomen en vangrails als gevaar signaleert; dan lichten de
lampen ook op. Tijdens het rijden kunnen we ook consta-
teren dat de plaatsing van de zijspiegels beter zicht ople-
vert, zeker tussen spiegel en A-stijl door.
Na 535 kilometer door Duitsland tuffen zijn we erg
benieuwd: wat is het verbruik van de TGX 18.510? Na het
tanken en het corrigeren van de fi les komen we uit op net
geen 145 liter, een gemiddeld verbruik van 27,1 liter op 100
km. Een uitstekend verbruik, zeker voor een 510 pk truck.
Toch zijn we niet helemaal tevreden. MAN beloofde name-
lijk een besparing van 8 procent ten opzichte van de vorige
generatie. En als we dan kijken naar de TGX 18.500 die we
testten in 2017, wordt dat percentage niet gehaald. De
nieuwe generatie is wel zuiniger, maar zó zuinig nou ook
weer niet. Geen gouden medaille dus, maar louter een
resultaat met de glans van goud.
De nieuwe achteras HY 1344
heeft een reductie van 2,31 en
draagt bij aan effi ciency.
Echt een verbetering: de iets
naar achteren geplaatste
spiegelhuizen.
SmartSelect laat de
chauffeur relaxed en
comfortabel de instru-
menten bedienen.
Totaalverbruik
27,1 l / 100 km
AdBlue:
2,09 l / 100 km
7,7 procent
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
#goud
#smart
#zuinig
12-13-14-15-16-17_testmantgx.indd 16 11-08-20 15:08