Pagina 21 van: TTM.nl nr. 3/4 2020
“Dat wil niet zeggen dat ze hem ook gaan bouwen. Dat kan ook elders”,
vertelt Max. “Wij in Groningen gaan ons naast doorontwikkelen vooral
richten op de verkoop en de bouw van voertuigen voor Europa.”
daF
De huidige lijn voertuigen is gebaseerd op de DAF LF-, CF- en XF-series en
de Mercedes Econic voor specifieke toepassingen. “Dat is voor veel trans-
porteurs vertrouwd. Zij kunnen dan met onze voertuigen voor het onder-
houd gewoon naar hun DAF- of Mercedes-dealer. Daarbij is het is nu al zo
dat wij onze FCEV’s op afstand kunnen uitlezen. Zo kunnen we bij een
eventueel probleem direct zien of de dealer dat kan oplossen of dat wij
iemand moeten sturen.”
HyZOn
Alle voertuigen die vanaf nu de vestiging in Groningen verlaten, gaan al
wel Hyzon heten. “Wij kopen op dit moment nog complete trucks van
Eindhoven. Dus inclusief motor en versnellingsbak“, vertelt Max. “Maar
als wij in 2021 naar een 150-200 voertuigen gaan, hopen wij net als
andere merken ook losse cabines en chassis te kunnen kopen. DAF heeft
voorlopig nog niet de waterstofambities die wij hebben en daarom geen
moeite met ons. Ze vinden dat wij hun product juist verrijken.”
Of dat zo blijft als Hyzon straks in Europa 2.000 eenheden per jaar gaat
afzetten, is natuurlijk de vraag. “Daar heb ik nu ook geen antwoord op,
en voorlopig zijn we nog niet zover”, aldus Max. “Bovendien kunnen we
dat soort aantallen alleen realiseren met een eigen truckontwerp.” Of die
er echt zo snel komt, zal blijken. Want schaalgrootte is alles, en niet voor
niets bieden de directe concurrenten Hyundai en Nikolai hun FCV’s ook
aan op basis van bestaande modellen.
VOllediGe ranGe
Feit blijft dat Hyzon Europe op dit moment zo’n beetje als enige een vol-
ledige range aan FCEV’s kan leveren: van een 7,5-tonner tot 50 ton. Met
naar keuze een geautomatiseerde versnellingsbak of een Allison. En met
motoren van 250 tot 450 kW en fuel cells met een vermogen van 45 tot
150 kW. “Dat gaan we later dit jaar uitbreiden met een grote fuel cell van
367 kW (500 pk). De uptime van onze trucks is gelijk of beter dan een
diesel, en het onderhoud zelfs goedkoper. En de componenten zijn uitge-
legd voor een anderhalf miljoen kilometer”, legt Max uit. “Belangrijk is
ook de range. Die zit afhankelijk van de inzet momenteel rond de 400
kilometer met vijf tanks achter de cabine. Dat is genoeg voor een hele dag
distributierijden. Maar ook richting Denemarken en Duitsland gaat dat
goed: anders dan bij een batterijvoertuig tank je een FCEV in 10 minuten
weer vol.”
aCHTerlOpen
Op dit moment gaat een 80 procent van de productie van de Groningse
FCEV’s voornamelijk naar Duitsland en Engeland. “De beperkende factor
in Nederland is dat het achterloopt met zijn waterstoftankstations. Over
de grens en zeker in Duitsland zijn er veel meer”, weet Max. “Wij als
Hyzon gaan zelf geen vulstations bouwen. Maar we hebben met
Energypoint een andere Holthausen-tak die dat wel doet. Alleen merken
we daar dat de weg naar meer waterstofstations in ons land best vol
ambtelijke hobbels zit.” Toch denkt Max dat er twee redenen zijn waar-
om het aantal stations ook in Nederland snel kan stijgen. “Ten eerste zet
de EU met een pot van maar liefst 125 miljard euro vol in op de ontwik-
keling van een waterstofinfrastructuur. En ten tweede zijn trucks van
groot belang voor het succesvol exploiteren van een waterstofvulpunt.
Een waterstofstation voor personenwagens is namelijk heel moeilijk ren-
dabel te krijgen: te weinig afzet. Maar met waterstoftrucks gaan er veel
meer kilo’s door de slang en stijgt de vraag veel sneller.”
Kip-ei
“Het is en blijft een beetje een kip-eiverhaal”, mijmert Max. “Maar dat is
met elke nieuwe energiedrager. Voor ons is in ieder geval duidelijk dat in
het terugdringen van de CO2-uitstoot waterstof voor zware trucks op de
langere afstand het enige werkbare alternatief is. De eerste jaren zal dat
nog voornamelijk grijze en blauwe waterstof zijn. Maar met de opscha-
ling naar wind- en zonne-energie komt er ook steeds meer groene water-
stof beschikbaar. Maar dan moeten er wel trucks zijn die er op kunnen
rijden.”
TTM.nl augustus 2020 | 21
Hyzon mag dan een nieuwe naam zijn, Holthausen is dat zeker niet. de Groningers bouwen al jaren fossiele voertuigen om naar een brandstofcelaandrijving.
18-19-20-21_holthausencleanenergy.indd 21 11-08-20 15:09