Natuurlijk zijn we wel vaker in het DAF Museum
geweest. Heel vaak zelfs. Maar sinds een goed half jaar
is het DAF Museum fors vernieuwd. Er is zelfs nieuw-
bouw gepleegd en dat is goed te zien als je buiten staat.
Niet alleen is er een nieuwe vleugel aan het museum
gekomen, boven het nieuwe gedeelte torent ook een
appartementencomplex. Daartoe werd al in 2014 een
samenwerkingsovereenkomst getekend met woning-
corporatie Wooninc., vastgoedvermogensbeheerder
Bouwinvest en Hurks Bouw en Vastgoed. De nieuwe
aanbouw van het museum is de ‘Paccar-wing’ gedoopt
en heeft een oppervlakte van 1.100 m2, waardoor het
totale museumoppervlak nu 7.000 m2 bedraagt.
Hub & Wim
Even terug in de tijd. Daar is een museum voor, maar het
is goed om even te zien hoe historisch het museum is. Het
staat namelijk op historische grond; de plek waar DAF
Trucks ooit begon. Dat was in 1928, toen Hub en Wim van
Doorne een kleine constructiewerkplaats begonnen in de
hoek van de plaatselijke brouwerij. Hub was namelijk
technisch goed onderlegd en had al diverse malen de
auto van de brouwerij-eigenaar gerepareerd. ‘De Smidse’
bestaat nog steeds en is het beginpunt van elke rondlei-
ding door het DAF Museum. De Smidse is teruggebracht
in oude staat en het ziet er werkelijk uit alsof de broers
Van Doorne hier elk moment binnen kunnen stappen.
“Hub was dan wel het technische genie, de kracht van
Wim mag niet onderschat worden”, zegt Geert Vermeer,
vice-voorzitter van het DAF Museum. Bij een bezoek aan
het museum bestaat de neiging, die hebben wij zelf
namelijk ook altijd, om ‘De Smidse’ af te raffelen en door
te gaan naar de voertuigen, maar daarmee doe je de
historie echt tekort. Kijk rond, snuif de geur op en bekijk
de veelal historische materialen die er nog zijn, inclusief
de vuurplaats en tal van gereedschappen.
Destructor
Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven opende vorig jaar het
vernieuwde DAF Museum. Hij zag net als wij dat er
behalve de nieuwbouw nog iets veranderd is aan de
collectie: die is nu in een tijdlijn geplaatst. Dat klopt
ook, want na het verlaten van ‘De Smidse’ loop je al snel
aan tegen de VD 60 P, eigenlijk enkel een chassis met
motor, uit 1950. Toen DAF in 1949 begon met de vracht-
wagenproductie, werd eerst geleverd aan het leger en
particuliere klanten. Het eerste bedrijf dat een DAF
kreeg was de NV Destructor uit Son. Zonder reserve-
band en cabine kostte de VD 60 P nog altijd 10.750
gulden. Met cabine kostte hij 1.400 gulden meer.
Losser
Iets verderop staat nog zo’n icoon uit het verleden: de
HD 5 met de befaamde Losser. In 1935 was DAF zijn tijd
TTM.nl augustus 2020 | 25
Het DAF-museum moest tijdens de lockdown net als alle andere musea dicht. Sinds 1 juli is het
museum weer open. TTM.nl bleef in de vakantie toch in Nederland en zette koers naar Eindhoven.
tekst: ARJAN VELTHOVEN | Foto’s: DAF MUSEUM, TTM.NL
Dagje DAF doen?
of er gisteren nog is gewerkt, zo ziet ‘De smidse’ er uit.
24-25-26-27_dafsentimenteel.indd 25 11-08-20 15:11