26 | augustus 2020 TTM.nl
Sentimenteel materieel
ver vooruit met de DAF Losser, speciaal ontwikkeld voor het laden van stan-
daard spoorwegcontainers van een trein op een truck en vice versa. De
eerste containertrailer zeg maar. Goed beschouwd is DAF daarmee de uit-
vinder van wat we nu ‘intermodaal transport’ noemen. Op het Losser-
systeem werd octrooi verleend in dertien landen.
beton
De historische collectie DAF’s staat nu op volgorde van tijd, en dat is eigen-
lijk wel zo prettig. Daarmee kun je nog veel beter het verloop van techni-
sche ontwikkelingen en uitvindingen zien. Zo hebben we een weerzien met
de DAF A1902 DS betonmixer, die we nog reden tijdens het 90-jarig jubile-
um van DAF in 2018. Die heeft de DS575 motor, de allereerste DAF-motor
met turbocharging. En zo zijn er nog veel meer historische en bijzonder
fraaie DAF’s te zien. Ook de VIPRE-opleggerbus komen we weer tegen,
gerestaureerd in de eigen werkplaats van het museum, door diverse van de
ruim 160 vrijwilligers die bij het museum betrokken zijn.
HybriDe
De bovenverdieping laten we even links liggen, want daar is weinig tot niets
veranderd. We lopen door naar de nieuwe Paccar-wing, zoals gezegd
1.100 m2 groot. Daar is, en dat is best verrassend in een museum, aandacht
voor de moderne tijd. Er staat een half opengewerkt model van de huidige
DAF XF, met een duidelijke blik op de techniek. Bijzonder om te zien voor
de gemiddelde bezoeker, die natuurlijk nooit te zien krijgt hoe zo’n vracht-
wagen er onderhuids uitziet. Maar er staan ook modellen die minder recent
zijn. Als we net binnenkomen in de Paccar-wing staan er redelijk recente
modellen van de CF en de XF. Er staat zelfs een CF in Peter Appel-kleuren.
Met recht een museumstuk: de DAF LF Hybride, nooit voorbij de concept-
Fraai: de
opengewerkte XF
in de Paccar-wing.
multimodaal is
ook best
historisch, laat
deze HD 5 met
Losser zien.
24-25-26-27_dafsentimenteel.indd 26 11-08-20 15:11