Pagina 28 van: TTM.nl nr. 3/4 2020

28 | augustus 2020 TTM.nl
HAN-studenten leveren apps en algoritmes
Sinds december loopt in Nederland een proef met de Super EcoCombi
(SEC): een trekker met twee standaard opleggers van 13,60 meter.
Pakketvervoerder DPD wacht geïnteresseerd de resultaten van de proef
op het terrein van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) af. “Wij zijn
erg enthousiast, met name als het gaat over de mogelijkheden voor
grensoverschrijdend verkeer”, stelt Jako Bos, director network & logistics
bij DPD Nederland.
DPD is al jarenlang fervent gebruiker van LZV’s. Van de 300 vrachtwagens
die ’s nachts het transport van en naar de negen depots in Nederland
verzorgen, zijn 25 voertuigen uitgerust als LZV. “Aanvankelijk dachten we
ruimte te hebben voor elf of twaalf LZV’s, maar mede door de groeiende
volumes zitten we inmiddels op het dubbele aantal. Een LZV biedt de
mogelijkheid om met nagenoeg dezelfde uitstoot maar liefst 50 procent
meer vracht mee te nemen. Met een SEC kunnen we zelfs twee keer zo
veel meenemen. Met name voor de langere afstanden in het grensover-
schrijdende verkeer is dat interessant”, verklaart Bos.
Kantelgevaar
Cruciale vraag is of de SEC straks zonder problemen hindernissen als snel-
wegafritten, rotondes en kruispunten kan nemen. Het antwoord komt
van Nikhil Muthakana, die als afstudeeropdracht voor zijn studie aan
HAN Automotive Research een speciale app heeft ontwikkeld. Hiermee
kunnen gebruikers elke geplande transportroute met elke voertuigcom-
binatie virtueel uittesten. Op basis van data uit Google Maps geeft de app
inzicht in de kritische punten die de combinatie onderweg tegenkomt.
“Uiteraard is het belangrijk dat op afgesloten terreinen wordt getest hoe
de SEC zich gedraagt. Maar deze app geeft een meer realistisch beeld van
de kritische punten die de voertuigen onderweg tegenkomen”, vertelt
Muthakana.
De chauffeurs van DPD hebben onderweg weinig problemen met LZV’s.
De pakketvervoerder zet de LZV’s in op vaste nachtelijke routes naar
depots die zich in de buurt van snelwegen bevinden. “Snelwegen leveren
inderdaad geen probleem op. Maar zodra een LZV-chauffeur de snelweg
verlaat en met hoge snelheid de afrit neemt, ontstaat kantelgevaar”,
aldus Muthakana.
Andere kritische punten waar de app specifiek op let, zijn rotondes en
haakse bochten, bijvoorbeeld op kruispunten. “Wat de risico’s zijn, hangt
in eerste instantie af van de exacte samenstelling van de combinatie.
Gebruikers kunnen selecteren welke configuratie ze willen testen en zelfs
het aantal assen per element ingeven. Vervolgens kunnen ze een route
plannen in Google Maps, waarna de GPS-coördinaten worden ingelezen
in de app.”
Satellietbeelden
Als de simulatie is gestart, wordt de combinatie geprojecteerd op de
satellietbeelden van bijvoorbeeld een kruispunt. De software registreert
tijdens de virtuele rit de positie van elke as en brengt op die manier het
binnenste en buitenste pad van de wielen in kaart. Als die twee paden
binnen de contouren van de rijbaan blijven, is het kruispunt veilig.
Het ontwikkelen van de app was allesbehalve eenvoudig, verklaart
Muthakana. Of een combinatie daadwerkelijk kantelt bij het nemen van
een afrit, hangt af van veel variabelen zoals de rijsnelheid, de lading en
de ruwheid van het wegdek. Als door regen of sneeuw de grip op het
wegdek afneemt, stijgt het kantelrisico. “En neem de wijze waarop
vrachtwagenchauffeurs manoeuvreren. Terwijl de bestuurder van een
personenauto een rechterbocht zo scherp mogelijk aansnijdt, wijkt een
vrachtautochauffeur eerst uit naar links om vervolgens iets verder door te
rijden en dan pas naar rechts in te sturen.”
De app is geschikt voor instanties zoals RDW, die daarmee kunnen beoor-
delen welke wegen geschikt zijn voor LZV’s of SEC’s. Muthakana denkt
dat de app ook interessant is voor logistiek dienstverleners. “Planners
kunnen knelpunten vooraf signaleren en hun LZV- of SEC-chauffeurs
daarover inlichten. Ze kunnen advies geven over de rijsnelheid op afritten
en rotondes en eventueel de belading aanpassen.”
betere chauffeurS
Lange voertuigcombinaties leiden niet alleen tot uitdagingen op de weg,
maar ook op het buitenterrein van warehouses en distributiecentra. Voor
het aandocken met een trekker en één oplegger is vakmanschap vereist,
zeker als daar zoals bij een SEC nog een extra oplegger achter hangt.
Terwijl de LZV in steeds meer Europese landen welkom is, staat een nog langere voertuigcombinatie te trappelen
om de weg op te gaan: de Super EcoCombi (SEC). De voordelen op het gebied van transportkosten en CO2-
uitstoot zijn groot, maar het rijden en manoeuvreren met de lange voertuigen leveren de nodige uitdagingen op.
Studenten van HAN Automotive Research helpen chauffeurs met slimme apps en algoritmes.
Sturen met LZV’s
teKSt: MARCEL TE LINDERT | fOtO’S: KOOS GROENEWOLD, HANICT
28-29-30-31_icthan.indd 28 11-08-20 15:11