Pagina 35 van: TTM.nl nr. 3/4 2020

Business
Inmiddels is de focus op veiligheid, milieu en klimaat, door bijvoorbeeld
CO2-reductie, een soort businessmodel geworden. “Het brengt ons conti-
nuïteit. Wat wij merken, is dat het door onze hoge SQAS-beoordeling
eenvoudiger is om bij sommige opdrachtgevers contracten verlengd te
krijgen”, aldus Marga. ”Bij andere opdrachtgevers ben je een soort pre-
ferred supplier. Neem nu vanmorgen: er moeten plotseling drie tankcon-
tainers naar Turkije. Bij die klant hebben we een score van 100 procent op
tijd leveren en daarom vragen ze ons.”
ZuiniGer
De inzet van de nieuwe I-Save motoren van Volvo past naadloos in dat
plaatje. “Zeker CO2-reductie is iets waar wij ons op richten”, legt Marga
uit. “Als er dan een nieuwe motor komt waarmee wij in één keer 7 pro-
cent zuiniger kunnen rijden, hebben wij daar uiteraard belangstelling
voor. Want wij gebruiken dik 2 miljoen liter brandstof per jaar. 7 procent
minder is goed voor duizenden liters diesel en dus tonnen CO2. Daarom
hebben wij er nu vier gekocht. De verwachtingen waren natuurlijk hoog-
gespannen. Want onze chauffeurs hebben namelijk altijd al héél goede
brandstofresultaten. Niet voor niets hebben wij vier jaar op een rij of de
Volvo Fuel Concept Challenge of het Shell Fuelsave Partnership gewon-
nen. Met daar bovenop nog de afgelopen twee jaar een eerste én een
tweede plaats bij De Veiligste Chauffeur van Nederland van TVM in
samenwerking met onder andere Volvo. En alleen al dit jaar hebben we
weer vier Ridders van de weg-onderscheidingen.”
Beter
Maar zelfs bij een bedrijf dat altijd al heel zuinig rijdt, bleek het toch nóg
beter te kunnen. “Extra training van Volvo Trucks heeft daarbij nog meer
geholpen. Er is een fuelcoach gekomen die drie dagen lang met elk van de
jongens op een I-Save truck heeft meegereden”, weet Robbie. “Momenteel
is de gemiddelde besparing die wij bij de I-Save auto’s meten vergeleken bij
de rest een 5,5 procent. En dat houden we ook goed vast. Want bij ons
heeft elke chauffeur in principe zijn eigen auto. Die ken je toch het beste.
Ik denk dus dat als onze jongens met I-Save toch nog weer 5,5 procent beter
rijden, die gemiddeld 7 procent zeker niet overdreven is.”
nooit KouD
Hoeveel brandstof 5,5 procent besparing is, wordt pas écht inzichtelijk als
je weet dat één van die I-Save voertuigen maar liefst 264.000 kilometer
per jaar rijdt. “We hebben er in totaal vier in hetzelfde werk en dan kun
je het redelijk vergelijken”, overweegt Robbie. “Die trucks worden nooit
koud. Ze rijden rond de klok met wisselende bemanning en staan maar
een paar dagen per jaar stil. We zien daar in één jaar met I-Save en Turbo
Compound een besparing van een 4.000 liter diesel ten opzichte van de
andere drie. Dat is tevens een CO2-reductie van zo’n 10 ton.”
Daarbij vinden de chauffeurs de nieuwe motoren ook heel fijn rijden.
“Wat we het meest terug horen, is dat de truck veel minder schakelt. Dat
komt door het veel hogere koppel in combinatie met de langere eindre-
ductie. De jongens ervaren dat als rustgevend, wat nog versterkt wordt
door het lage toerental op kruissnelheid. Voor ons is minder schakelingen
altijd prettig: het geeft minder geklots en dat is veel waard in dit werk.”
TTM.nl augustus 2020 | 35
Van Waveren is een trots familiebedrijf met 65 trucks.
32-33-34-35_fleetmanagementvolvo.indd 35 11-08-20 15:13