Pagina 37 van: TTM.nl nr. 3/4 2020

Hoewel Wabco benadrukt dat er bij de toekomstige ontwikke-
lingen van truckconcepten naar alles gekeken moet worden,
focust het bedrijf zelf zich op de trailer. Niet ten onrechte stelt
Wabco dat juist hier nog laaghangend fruit is te plukken. Daar is
nog weinig ontwikkeling geweest. Hoewel, één saillant detail is
dat één van de twee systemen die Wabco nu propageert, al zo’n
negen jaar te koop is. Maar het is zeker geen gemeengoed.
OptiFlOw
Dan hebben we het over OptiFlow. Het is een doorontwikkeling
van de Nederlandse start-up Ephicas. Dat was van oorsprong een
project van de TU Delft uit 2010 waar studenten sidekirts met
een vleugelprofiel aan de binnenkant langs de zijkanten van een
trailer bevestigden. Ze claimden daarmee een reductie van het
brandstofverbruik met een 9 procent. Ephicas werd in 2012 door
Wabco overgenomen en de Sidewing geïndustrialiseerd onder
de naam OptiFlow. De skirts zijn inmiddels aangevuld met
OptiTail: een spoiler in de vorm van een inklapbaar luifeltje aan
de achterzijde van de trailer voor een optimale luchtstroom ach-
ter de trailer. Wabco zegt uit veldtests te weten dat dit een
reductie tot 1,9 liter op de 100 kilometer brengt. Stel dat een
truck een gemiddeld verbruik van 27 liter op 100 heeft, dan is
dat inderdaad een besparing van 7 procent.
E-DrivE
Maar de trailer kan nog veel effectiever bijdragen aan minder
verbruik. Dat laat Wabco zien met E-Drive. Het e-trailersysteem
zet de kinetische energie van een remmende of afdalende truck
om in elektriciteit. Die wordt later via dezelfde componenten
weer gebruikt bij het optrekken en versnellen. We schreven daar
al in 2018 over.
Het systeem was twee jaar terug nog volop in ontwikkeling,
maar nadert nu zijn validatieperiode. Bij E-Drive is de middelste
as van de trailer vervangen door een trekas van een truck waar-
op een 300 kW (408 pk) elektromotor is gemonteerd. Als de
trailer remt, werkt de motor als dynamo en geeft de stroom af
aan een accupakket. Op die manier lukt het Wabco momenteel
om met standaard componenten 72 procent van de kinetische
energie op te slaan die anders verloren gaat in hitte. Gemeten
volgens VECTO Regional Delivery cycle bespaart e-Drive daarmee
6,5 liter brandstof op elke 100 km.
vEEl cOmmunicatiE
Het systeem werkt in principe autonoom, maar er is uiteraard
een stevige samenspraak nodig met de elektronische systemen
van de trekker. Het doel van Wabco is dat de chauffeur geen
verschil merkt met een gewone truck. Behalve dan mogelijk dat
de auto dankzij de aandrijving op de traileras wat vlotter
optrekt. Er zou dan ook geen extra training voor nodig zijn.
De E-drive software praat via de standaard ISO 11992-2 data
interface met vooral het Electronic Braking System (EBS) van
zowel de trailer als de trekker. Die meet hoeveel vertraging er
gewenst is en probeert die eerst via regeneratie te bewerkstel-
ligen. Pas als dat tekortschiet, komen de overige systemen tot en
met de mechanische remmen erbij. Ook bij het optrekken is er
veel communicatie tussen e-Drive en trekker nodig. De kunst is
om dan het grootste deel van de vraag naar optrekkend vermo-
gen zoveel mogelijk via de motor in de traileras te genereren.
Hetzelfde geldt als de cruise control extra vermogen vraagt op
een helling.
mOEilijk
Technische hobbel hierbij is dat een trekker-trailer van zichzelf al
een intrinsiek instabiel voertuig is met één aangedreven as
ergens in het midden. Daar kun je niet ongecontroleerd tractie
vanaf een traileras aan toevoegen. Theoretisch kan dat voor
TTM.nl augustus 2020 | 37
De grootste brandstofbesparingen in het transport zullen de komende jaren vanuit de trailer komen, niet vanuit de
truck. De oplegger wordt steeds intelligenter, met een betere aerodynamica én regeneratie van remenergie. Daarmee
kan volgens testresultaten van Wabco respectievelijk 1,9 en 6,8 liter diesel op de 100 kilometer bespaard worden.
Wabco: ‘Nog liters winst te behalen’
tEkst: BERT ROOZENDAAL | FOtO’s: WABCO
Truck zuiniger
door trailer
36-37-38-39_wabco.indd 37 11-08-20 15:13