Pagina 38 van: TTM.nl nr. 3/4 2020

38 | augustus 2020 TTM.nl
reportage
meer stabiliteit zorgen. Maar er zijn genoeg (plotselinge) situaties te bedenken
waar je geen tractie op je traileras wilt. Vandaar dat e-Drive ook moet commu-
niceren met de kenvelden van alle overige systemen als ABS, EBS, ATC en ESP.
E-Drive werkt nauw samen met een versie van EBS die nog niet standaard op
elke truck zit. Volgens Wabco is die benodigde EBS-versie ook achteraf te plaat-
sen op bestaande trucks. Dat maakt een brede toepassing mogelijk. Volgens
Wabco kun je een e-Drive trailer achter elke truck zetten. Maar alleen met de
juiste EBS-versie werkt het systeem optimaal.
univErsElE hybriDE
Ook de regelgeving moet hier nog voor worden aangepast. Al was het maar
omdat e-Drive 800 kg extra op de schaal brengt. Wabco verwacht echter dat de
e-Drive trailer straks ook onder de 1 ton maatregel voor elektrische trucks gaat
vallen zodat het extra gewicht het laadvermogen niet beïnvloedt.
Daarmee heeft Wabco een veelbelovend systeem dat van elke conventionele
trekker-trailer een hybride maakt. Waar 25 liter op de 100 km voor een 40-tons
truck internationaal nu een droomwaarde is, kan dat met e-Drive en OptiFlow
zomaar richting de 18 liter op de 100 gaan. Dat scheelt niet alleen in de kosten.
Ook in het kader van de verplichtingen die Europa de truckindustrie binnen
Vecto heeft opgelegd, is het welkom nieuws. Elke liter diesel die een truck
minder verbrandt, scheelt immers well to wheel (WTW) gerekend 3,2 kilo CO2-
uitstoot.
OOk in gEmEngD vErkEEr
Je bent geneigd te zeggen dat OptiFlow zijn grootste waarde in het langeaf-
standsverkeer heeft, omdat daar de (hogere) snelheden bereikt worden waarbij
aerodynamica een rol speelt. Maar Marcel Pater van Peter Appel weet dat het
ook in gemengd verkeer werkt. “Wij zetten onze trailers heel verschillend in op
zowel de snelweg als in de stad. Toch halen wij met alleen de Optiflow side-
wing, dus zonder de luifel achterop, een winst van 1,25 liter op de 100 km. Dat
is een dermate forse besparing dat je daarbij zelfs een enkele schade aan de
zijkant van de trailer voor lief kunt nemen. Want dat is steeds de delicate
balans: meerkosten versus winst versus schadegevoeligheid. Daarbij ziet het
systeem er mooi uit en geeft het een goede onderrijbeveiliging. Dat wij niet
met OptiTail rijden, komt omdat het achter op de deuren zit. Als je die open-
doet bij het dokken, wordt het allemaal net iets breder. Wij hebben losadressen
waar het zo krap is, dat schade nagenoeg onvermijdelijk is.”
hOgErE snElhEDEn
Wabco zelf ziet de grootste winst van de beide Optisystemen toch voornamelijk
op de snelweg. “Ze werken het beste bij hogere snelheden boven de 75 km/h
én als er meer dan 90 tot 95 procent van de tijd snelweg gereden wordt. Dan
heeft OptiFlow samen met OptiTail een terugverdientijd van slechts 2 tot 2,5
jaar”, aldus Marco Koper van Wabco Nederland.
De E-drive trailer daarentegen lijkt geknipt voor de distributie met zijn stop-
and-go verkeer. Toch is Marcel Pater daar wat voorzichtig. “Mijn vraag is hoe-
veel een trekker-trailer in de distributie nu werkelijk remt? En wetende dat de
meeste beremmingen in de distributie bij lage snelheden gebeuren, wil ik wel
eens zien hoeveel energie je dan werkelijk terugwint. In Zuid-Duitsland met én
stop-and-go én lange afdalingen zal er een duidelijk voordeel zijn. Maar in ons
vlakke Nederland wil ik eerst de cijfers zien.”
#winst
#balans
#calculeren
36-37-38-39_wabco.indd 38 11-08-20 15:14