Hyundai presenteerde op de IAA 2018, bijna twee jaar
geleden, samen met start-up H2 Energy haar concept
van een waterstoftruck, en schetste toen het idee om
dat met lokale spelers in Zwitserland te gaan verwezen-
lijken. De scepsis was toen duidelijk voelbaar in het
benauwde zaaltje in Hannover. Nog geen twee jaar
later lijken waterstoftrucks ineens een levensvatbaar
idee.
H2 EnErgy
Truckfabrikanten en energieleveranciers waren jaren-
lang terughoudend als het gaat om waterstof. Nog niet
zo lang geleden is er een verschuiving van het perspec-
tief opgetreden en lijkt iedereen zich te richten op
waterstof en brandstofcel. Geduld is echter van belang,
want de meeste plannen zien pas vanaf 2025 tastbare
resultaten. In Zwitserland niet; de Zwitsers gaan voor
een keer eens sneller dan de rest, dankzij de niet afla-
tende inspanningen van de kleine start-up H2 Energy in
Zürich.
Er is een groot probleem bij de inzet van waterstof- en
brandstofcelvoertuigen. Zonder tankstations zijn er
geen voertuigen. En zonder voertuigen zijn er geen
tankstations. Wie is degene die de noodzakelijke eerste
stap zet? Het mooie van het project in Zwitserland ligt
in de poging om alle betrokken partijen te verenigen,
van de vrachtwagenfabrikant via de productie van
waterstof tot de transportbedrijven en de ketens van
tankstations, om zo een omgeving te creëren waar
iedereen voordeel uit kan halen en die voor iedereen
tegelijk kan worden gerealiseerd. Daarom heeft de jury
van de Truck of the Year Award de joint venture
Hyundai Hydrogen Mobility geëerd met de ‘Truck
Innovation Award 2020’.
CirCulair
De impuls van Hyundai Hydrogen Mobility HHM en de
Zwitserse spelers om een circulaire economie voor
waterstof in de transportsector te creëren, betaalt zich
nu uit. Op 7 juli jl. werd een belangrijke stap gezet. “We
schrijven geschiedenis!” riep speciale gast, luchtvaartpi-
onier Bertrand Piccard uit. In St. Gallen, in het oosten
van Zwitserland, werd het tweede commerciële tanksta-
tion voor waterstof geopend. In de loop van het komen-
TTM.nl augustus 2020 | 41
Begin juli werd in het Zwitserse St. Gallen
het tweede commerciële waterstoftanksta-
tion in gebruik genomen. Er volgen er dit
jaar nog vier, op belangrijke routes. De
Zwitsers lijken een voorsprong te hebben
bij de implementatie van waterstof als
brandstof voor vrachtwagens. Hoe krijgen
ze dat voor elkaar?
Zwitserland neemt H2-tankstation in gebruik
TEksT: MARTIN SCHATZMANN, ARJAN VELTHOVEN | FoTo’s: HYUNDAI
Waterstof
komt tot
leven
40-41-42-43-44-45_management.indd 41 11-08-20 15:14