Pagina 42 van: TTM.nl nr. 3/4 2020

42 | augustus 2020 TTM.nl
reportage
de half jaar zullen er nog vier extra stations volgen langs de
belangrijkste verkeersas in oost-westelijke richting, waardoor het
zes stations worden tussen het Bodenmeer en het meer van
Genève. Meer stations zijn al in de planningsfase en tegen 2023
moet de waterstofvoorziening een landelijk niveau bereiken. In
tegenstelling tot andere landen heeft in Zwitserland niemand
gevraagd om stimulansen van de overheid om technologie en
infrastructuur in te zetten, omdat alle Zwitserse spelers ervan
overtuigd zijn dat “alleen commerciële oriëntatie een blijvend
succes voor een dergelijk project kan garanderen”.
aCTiEF
Met de uitrol van de tankstations spelen alle drie de sectoren van
de circulaire economie nu hun actieve rol, als aanvulling op de
sectoren van de vrachtwagen en van de productie van waterstof.
Een cruciale rol in het spel speelt H2 Mobility Switzerland
(Förderverein H2 Mobilitaet Schweiz). Die club verenigt alle grote
tankstationexploitanten, vele grote Zwitserse transporteurs en
grote retailers, dus iedereen die de waterstof en de vrachtwagens
gebruikt. Het eerste voertuig arriveerde op 18 februari in het
land. Deze Hyundai Xcient Fuelcell is nog niet de vrachtwagen van
een klant, maar wordt sindsdien door Hyundai gebruikt om tests
uit te voeren en testritten te maken. Dit helpt om verschillende
kalibraties van de truck af te ronden voordat de serieproductie op
grote schaal begint. En deze test is essentieel voor de technische
afstemming van voertuig en infrastructuur, waarbij de benodigde
protocollen tussen de trucks en de tankstations op elkaar worden
afgestemd.
1.600 TruCks
Tegelijkertijd met de opening van het nieuwe tankstation in
St. Gallen verscheepte Hyundai vanuit Zuid-Korea de eerste tien
Xcient Fuelcell trucks voor gebruik door de klant. Deze serietrucks
zullen eind september in gebruik worden genomen. Tegen het
einde van het jaar zouden er in Zwitserland in totaal 50 klanten-
trucks moeten draaien. Nog eens 150 vrachtwagens zijn gepland
voor 2021 en het plan voorziet in een totaal van 1.600 Xcient
Fuelcells in Zwitserland tegen het einde van 2025.
De levering van groene waterstof wordt verzorgd door de joint
venture Hydrospider. De eerste elektrolyse (max. vermogen 2 MW)
is sinds april van dit jaar in gebruik bij de waterkrachtcentrale in
Goesgen en produceert tot 300 ton groene waterstof per jaar. Dit
is voldoende om 40 tot 50 brandstofceltrucks of theoretisch tot
1.700 brandstofcelauto’s te beleveren. Een tweede productieloca-
tie staat op de planning in de nabijheid van het nieuwe tanksta-
tion in St. Gallen en zou over ongeveer een jaar operationeel
moeten zijn.
Pay-PEr-usE
Het is essentieel voor het Zwitserse project dat de trucks in han-
den blijven van Hyundai Hydrogen Mobility (HHM). De kosten
worden pay-per-use in rekening gebracht en daarom onderhan-
delen vervoerders en retailers met HHM over hun specifieke trans-
porttaken. HHM en de vervoerders spreken een specifieke prijs
per kilometer af, die het waterstof en alle service en ondersteu-
40-41-42-43-44-45_management.indd 42 11-08-20 15:14