44 | augustus 2020 TTM.nl
reportage
ning van de trucks omvat. Daarom rekenen de tankstations
de kosten voor waterstof niet aan de transporteur, maar
rechtstreeks aan HHM. Deze procedure maakt een nauwkeu-
rige berekening van de TCO voor de vervoerders mogelijk en
helpt bij het voorspellen van de hoeveelheid waterstof.
Bovendien onderhandelen de waterstoftankstations met
Hydrospider over de aankoopprijs van de waterstof en ver-
kopen deze met een redelijke toeslag aan HHM. Om winst-
gevend te worden en de nog steeds relatief hoge investerin-
gen van een tankstation te dekken zijn per station ongeveer
tien tot twaalf vrachtwagens nodig. Tegelijk zijn alle tank-
stations niet alleen uitgerust met tankinstallaties voor 350
bar druk voor vrachtwagens, maar ook met pistolen voor
700 bar druk voor auto’s. Dit maakt ook de introductie voor
brandstofcelauto’s in Zwitserland mogelijk.
BElasTingvoordEEl
De sleutel voor dit commercieel georiënteerde project ligt in
de Heavy Goods Vehicle Tax (LSVA, Leistungsabhängige
Schwerverkehrsabgabe) in Zwitserland, die wordt afgeschaft
voor vrachtwagens met een emissievrije aandrijving. Het
verlagen van deze emissiebelasting bespaart een aanzienlijk
bedrag, waardoor Hyundai de hogere kosten van de nieuwe
technologie van de brandstofcelvrachtwagens kan compen-
seren, waardoor de TCO op gelijke hoogte komt met een
traditionele dieselvrachtwagen. Nieuwe projecten in andere
landen zouden een vergelijkbaar deel moeten hebben, met
dezelfde financiële impact als de Heavy Goods Vehicle Tax in
Zwitserland om de nodige commerciële oriëntatie te krijgen
als in Zwitserland. Een eerste project wordt gestart in
Noorwegen met de joint venture Green H2 Norway. De
game changer in Noorwegen zijn de lagere productiekosten
van waterstof door de zeer bescheiden elektriciteitsprijs.
Welke landen volgen?
#waterstof
#hyundai
#pay-per-use
40-41-42-43-44-45_management.indd 44 11-08-20 15:14