H2-Share. Dat is de naam van een groot, door Interreg NWE
gesponsord project met tal van partners, onder meer het
ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, om een elektri-
sche truck met brandstofcel in de praktijk te testen. Dit
voorjaar reed de 27-tons truck drie maanden rond in de
operatie van Breytner, het zero-emissie transportbedrijf uit
Rotterdam en een van de andere partners in H2-Share. Als
TTM.nl aankomt in Rotterdam zien we vanuit onze oog-
hoek de truck al staan.
VDL
Het is een DAF CF, waar op de zijkant, zien we later, gewoon
CF Electric staat. Net als bij de elektrische trekker van DAF,
die nu al te koop is. Die werd ontwikkeld door VDL ETS, en
VDL is ook bij dit project zeer nauw betrokken. De oor-
sprong van dit project ligt al in 2015, toen VDL haar brand-
stofceltechnologie die het in de bussen toepaste ook op een
truck wilde zetten. “Op dit moment bestaan er enkele bar-
rières voor het wijd verspreiden en kostenefficiënt maken
van waterstof-elektrische zware vrachtwagens. Om tot een
goed TCO (Total Cost of Ownership) model te komen, moe-
ten deze barrières worden weggewerkt. De kosten voor
waterstof moeten significant dalen, het aantal waterstof-
tankstations moet toenemen en het vertrouwen in het
waterstof brandstofcelsysteem moet stijgen. Binnen het
H2-Share project tracht VDL, in samenwerking met partners,
de marktgereedheid van waterstof brandstofcellen voor
zware vrachtwagens aan te tonen, en te demonstreren dat
deze betrouwbaar zijn voor dagelijks gebruik door echte
gebruikers in Noordwest-Europa, als voorloper voor de mas-
sale uitrol van deze technologie”, zegt Menno Kleingeld,
managing director VDL ETS.
REaL LiFE
Een waterstoftruck die gewoon meedraait in het dagelijkse
transport. Dat is in Nederland een unicum, en ook in heel
Europa komt het maar weinig voor. “We zijn dan ook erg
enthousiast dat we een van de weinige bedrijven ter wereld
zijn die een waterstoftruck in een echte omgeving kunnen
tonen. Dit geeft ons en onze klanten waardevolle kennis
over zero-emissie transportoplossingen, en het helpt ons
om de volgende stap voorwaarts te nemen in duurzaam
transport”, zegt directeur-eigenaar Marie-José Baartmans
van Breytner.
400 Km
Breytner zette de waterstoftruck in april, mei en juni van dit
jaar in voor haar normale werkzaamheden, de meubeldistri-
butie van een groot Zweeds concern. Er werd in totaal zo’n
9.000 kilometer mee gereden in de grotere regio Rotterdam,
maar ook Schelluinen stond op de planning, waar partner
Vlot Logistics een vestiging heeft. De DAF H2, zoals we ‘m
rij-impressie
48 | augustus 2020 TTM.nl
#waterstof
#tanken
#emissievrij
46-47-48-49-50-51_h2sharebreytner.indd 48 11-08-20 15:15