maar even noemen, heeft een elektromotor van 210 kW,
met 2.000 Nm koppel. Het batterijpakket, 82 kWh groot,
zorgt samen met de elektromotor voor een actieradius van
80 km. “De vier waterstoftanks kunnen 30 kg waterstof
bevatten, goed voor een verwachte actieradius van 320 km.
Met EV en fuelcell bij elkaar komt de DAF H2 dus 400 km
ver”, vertelt projectleider Wouter van der Laak van
WaterstofNet.
mObiEL TanKEn
Tankstations voor waterstof zijn nog schaars, en daarom
leverde partner Wystrach bij de DAF H2 een mobiel water-
stoftankstation, volgens een zelfde concept als ooit de
eerste mobiele LNG-tankstations. “Door de Corona-crisis
was het Wystrach-station ernstig vertraagd, zo’n twee
maanden. Minder praktisch, nu moesten we in Rhoon of
anders in Helmond tanken. Dat was overigens nog wel te
doen, want we rijden ook regelmatig naar Eindhoven”,
legt Baartmans uit. “Het tanken van waterstof is prima te
doen, horen we van onze chauffeurs. Of het nu bij een vast
of mobiel tankstation is, in 15 minuten zitten de tanks vol
en kunnen we onderweg. Het tanken zelf is heel eenvoudig
en lang niet zo omslachtig als bij LNG.” De truck weegt,
compleet met de H2-tanks en wissellaadbak, bijna 16 ton,
zodat er een kleine 12 ton aan laadvermogen over is. Dat is
best netjes.
Lawaai
Buiten het pand van Breytner staat de DAF H2 op ons te
wachten. Met draaiende motor, of hoe je het ook wilt noe-
men bij een waterstoftruck. “Daar is een goede reden
voor”, legt mede-eigenaar van Breytner Jeroen Baartmans
uit. “Bij het starten van deze DAF moeten de elektromotor
en de brandstofcel ‘gematcht’ worden. Dat duurt 10 tot 15
minuten. Dat is lang ja, en ook zeker een punt van verbete-
ring. We drukken de chauffeurs bij een losadres dan ook op
het hart het contact niet uit te zetten. Die lange opstarttijd
is zeker niet ideaal in het distributiewerk.” Een ander
opvallend punt is het lawaai dat de ventilatoren in het
brandstofcelsysteem maken. Het klinkt een beetje of er een
vliegtuig opstijgt. We houden er onze decibelmeter even
bij: 75 dbA. Dat ontslaat deze DAF H2 meteen van nachtdis-
tributie. Althans, wel zolang hij een concepttruck is en de
productieversie niet stiller is.
GELijK
Met de eerste indrukken in het hoofd kruipen we achter
het stuur. De cabine is die van een gewone DAF CF met
dagcabine. Het enige echte verschil dat we zien is het dis-
play achter het stuur. Dat is afkomstig van VDL, uit een van
haar waterstofbussen. De mate van lading van de accu’s en
de waterstoftanks is prima af te lezen op het wat onwen-
nige, volelektronische display. Maar de vraag is natuurlijk:
TTM.nl augustus 2020 | 49
Deze kast met tanks
en brandstofcellen
maakt een fors
lawaai. Check de
video om het te
horen!
Het display van de DaF H2 is afkomstig van VDL.
marie-josé en
jeroen
baartmans zijn
en blijven pio-
niers als het
gaat om emis-
sievrij trans-
port.
#waterstof
#tanken
#emissievrij
46-47-48-49-50-51_h2sharebreytner.indd 49 11-08-20 15:15