hoe rijdt die DAF H2? Dat is eigenlijk een ontnuchterende
ervaring, merken we al snel als we koers richting Delft
zetten. Ontnuchterend in die zin dat de rij-ervaring van de
DAF H2 vrijwel gelijk is aan die van de DAF CF Electric die
we al een paar keer eerder reden. De auto reageert ietsje
trager op het ‘gaspedaal’, maar verder is aan de aandrijf-
lijn niet te merken dat we nu met een brandstofcel rijden.
Het geluid van de ventilatoren is binnen amper waar te
nemen; het is best stil in de cabine. Eigenaardig is wel dat
de DAF H2 niet merkbaar energie terugwint bij gas-los en
dat hij geen retarder heeft, wat de CF Electric duidelijk
wel heeft. Maar goed, zoals gezegd, dit is een concept-
truck. Na de proef bij Breytner gaat de DAF H2 nog erva-
ring opdoen bij DHL in Stuttgart, Colruyt in Brussel, Dole
(Frankrijk) en DHL in Breda.
auTOLaaDKRaan
Als we in Delft aankomen, kunnen we de DAF H2 parke-
ren en meteen overstappen op zero-emissietruck num-
mer 2: een Emoss truck met een Hiab elektrische auto-
laadkraan en daarachter een aanhangwagen. De volle-
dig elektrische combinatie wordt door Vlot Logistics
ingezet voor het vervoer van steigermateriaal. Dat heeft
hij als TTM.nl hem ziet net een week gedaan, ‘en tot
volle tevredenheid’, getuigt chauffeur Rob, die ons weer
terugbegeleidt naar Rotterdam. De autolaadkraan heeft
een vermogen van 40 tonmeter en kan tot 21 meter
hoog reiken. De Emoss rijdt subtieler, iets verfijnder dan
de DAF. Hij is voorzien van een Allison automatische
transmissie, plus een retarder met een flinke hendel. De
retarder heeft zes standen en maakt het mogelijk bijna
zonder voetrem te rijden. Zelfs in krappe bochten volgt
de aanhangwagen prima, een uitkomst in stedelijk
gebied. De combinatie heeft een actieradius van 150 km.
En dat haalt-ie ook echt, zegt chauffeur Rob. De 50-tons
combinatie is super geschikt voor efficiënte bouwlogis-
tiek, maar kost meer dan een half miljoen euro en is
alleen mogelijk met fikse overheidssubsidie. Dat is mis-
schien wel de achilleshiel van alle zero-emissietechniek,
hoe fraai, efficiënt en vooruitstrevend ook: vervoerders
willen het met open armen ontvangen, maar dan moet
er wel geld bij.
rij-impressie
Elektrisch en al reikt de
Hiab-kraan 21 meter
hoog.
in de Emoss
zijn op dit
losse scherm-
pje de reste-
rende batterij-
capaciteit en
actieradius te
zien.
50 | augustus 2020 TTM.nl
Scan de QR-code voor het vlog over
deze rij-impressie
46-47-48-49-50-51_h2sharebreytner.indd 50 11-08-20 15:15