Pagina 53 van: TTM.nl nr. 3/4 2020

De Iveco Daily is een bijzondere bestelauto. Altijd geweest, en dat zal
ook altijd wel zo blijven. Hij is in de confi guratie die wij hier testen een
bestelauto, want hij weegt max. 3,5 ton. Maar alles aan deze auto
ademt ‘heavy duty’ en eigenlijk ‘vrachtwagen’. Hij heeft met zijn lad-
derchassis ook meer het karakter van een truck dan van een bestelau-
to. Hij is gemáákt voor zwaar werk.
SOFT
Toch kan zo’n zware jongen ook wel een softe kant hebben. Kijk maar
eens naar de voorkant van de nieuwe Daily, met diamantjes in de
grille, een randje chroom en fancy dagrijverlichting. En o ja, best hippe
16 inch velgen. Het staat hem prima. De voorzijde is dan ook meteen
wat het meest veranderd is aan de Daily. De bumper steekt iets verder
naar voren en bestaat uit drie delen. Handig, want dan hoef je bij
schade maar één deel te vervangen. Boven de kentekenplaat zien we
een zwart kastje, dat dient voor assistentie- en veiligheidssystemen.
Aan de rest van de carrosserie is verder niets veranderd. Gebleven is de
grote laadruimte, zeker bij deze versie met verhoogd dak en een wiel-
basis van 352 cm. Bij een kijkje in de laadruimte valt ons op dat de
achterdeuren volledig open kunnen zwaaien, tot tegen de carrosserie
aan. Maar er zit wel verzet in het mechanisme, zodat de deuren niet
zomaar kunnen dichtwaaien. Fraai en nuttig is de led-verlichting, die
zijn licht werpt op de lading. Voor het realisme heeft Iveco voor ons
een bak met beton van 500 kg in de laadruimte gezet. Ernaast staat
jammer genoeg ook een reservewiel. Het laadvolume bedraagt een
ruime 12 kuub, het laadvermogen bedraagt 1.165 kg.
CONNECT
In de cabine (want dat heeft zo’n truck als deze natuurlijk) zien we veel
bekends maar ook nieuwe zaken. Gebleven zijn het dashboard en de
goede stoelen, inclusief luchtvering voor de ISRI-chauffeursstoel. Ook
de vele opbergvakken mogen niet onvermeld blijven. Nieuw is het TFT-
display in het instrumentarium, het Hi-Connect multimediasysteem,
compleet met 7 inch scherm, TomTom-navigatie en Android Auto en
Apple Carplay. Ook nieuw is de elektrische handrem, die uitstekend
werkt. Blij worden we van de aanblik van de hendel van de 8-traps
Hi-Matic. Dat is een automatische transmissie die zeer fi jn werkt, merk-
ten we ook deze testweek weer.
FIAT-STUUR
Het stuur lijkt klein voor zo’n grote auto als deze en dat klopt: het
komt uit de Fiat 500X. Maar het is een mooi, met leer bekleed stuur dat
fi jn in de hand ligt. Op het stuur vinden we knopjes voor bediening van
het menu in het display, telefoon, en de adaptive cruise control (ACC).
Achter op het stuur (even zoeken met de vingers) zitten knoppen voor
audio en het volume. De Daily heeft tal van assistentie- en veiligheids-
systemen. ACC is prettig, maar er is ook Queue Assist, handig in fi les, of
Hill Descent Control en natuurlijk ESP. In het interieur zien we ook veel
12V-, USB- en Aux-aansluitingen. Het geeft aan dat deze Daily volop
connected is, nog veel meer ‘over the air’ trouwens. Deze Daily heeft
TTM.nl augustus 2020 | 53
1. Wat een hippe auto! De nieuwe Daily ziet er smakelijk uit, al helemaal in het
‘Boreal Blue’.
2. Best een nette cabine, met blauwe accenten. Er is meer dan voldoende opberg-
ruimte.
3. Op het mooie, kleine stuur zitten knoppen voor onder meer de ACC.
4. Wat een bak ruimte! Dik 12 kuub aan laadvolume. De bak beton reed met ons mee
in de testweek.
In het voorjaar van 2019 werd de Iveco Daily fors
vernieuwd. Toen reden we er al uitgebreid mee in en
rond Iveco-thuisbasis Turijn, nu is de Daily in Nederland
en kon TTM.nl hem uitgebreid testen.
Daily connected
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
52-53-54-55_bestellerivecodaily.indd 53 11-08-20 15:15