Pagina 59 van: TTM.nl nr. 3/4 2020

TTM.nl augustus 2020 | 59
De achteras is
niet alleen voor-
zien van plat
rubber, hij is
ook gespecifi-
ceerd voor een
Low Deck trek-
ker, met een
ratio van 2,05.
Wanneer DAF
met een nieuwe
cabine komt,
weet (bijna) nie-
mand, maar
voor een rit als
deze voldoet
deze werkplek
nog altijd
prima.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
DAF
Type
XF 430 FT Low Deck 91
Motor
Type
Paccar MX-13
Slagvolume
12,9 liter
Vermogen
315 kW (428 pk)
Koppel
2.300 Nm bij 900-1.365 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Traxon 12 speed
Banden voor
Goodyear Kmax 375/45 R22,5
Banden achter
Goodyear Kmax 315/45 R22,5
Vering voor
Luchtvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Michelin Energy XTA2 445/45 R19,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
nb
Eigen gewicht tijdens test (ton)
32
Hoogte kopschot (m)
4,1
Frontaal oppervlak (m2)
9,9
Achterasreductie
2,05
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.100
Spoilers
dakspoiler, fenders,
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
64
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
DAF Trucks
Postbus 90065
5600 PT Eindhoven
www.daf.com
StootbALk
Dat klopt natuurlijk ook, want dit is de DAF XF Low Deck, speciaal vervaardigd
voor volumevervoer. Sommige vervoerders transporteren producten die niet
zozeer zwaar zijn als wel volumineus. En dus heb je zo veel mogelijk ruimte
nodig in de oplegger. Een volume-oplegger met een binnenruimte van (meest-
al) 3 meter biedt dan uitkomst. Maar dan heb je om binnen de maximale
4 meter hoogte te blijven wel een extra lage trekker nodig. En dat is de XF Low
Deck dus. Hij heeft in het geval van onze testauto een schotelhoogte van
91 cm. Er moet door die schotelhoogte zo veel mogelijk laadvolume worden
geschapen, en daarom zitten trekker en oplegger dicht op elkaar. Zelfs zo
dicht, dat het mogelijk is dat de oplegger de trekker raakt bij hellingen of
oneffenheden, zoals bij een laaddock. Daarom zit er op het trekkerchassis een
stootbalk. Zo kan schade worden voorkomen. De XF Low Deck hangt ook dicht
boven de weg. Als je eens over een verkeersdrempel moet, wil je echter niet
de onderkant van de bumper beschadigen. Gelukkig heeft de XF zowel op de
vooras als op de achteras luchtvering. De chauffeur kan met een druk op de
knop in de cabine het chassis 12 cm hoger zetten, voor alle zekerheid.
MAtrAS
Het lage chassis van onze testtruck heeft ook een voordeel bij instappen, want
de cabinevloer ligt op 138 cm hoogte, zo’n 10 cm lager dan bij een gewone XF.
Er zijn drie treden te beklimmen, en met vier stappen zijn we dus binnen in de
cabine. Die is ruim, want deze XF heeft een Super Space Cab cabine, de groot-
ste variant die er is. Dat betekent veel leefruimte voor de chauffeur. Tussen de
stoelen bevindt zich een kleine motortunnel van 12 cm, maar er resteert nog
altijd een stahoogte van 210 cm. In deze XF kan ook nog een bijrijder mee,
want er zijn twee bedden. Onder het onderste bed, met een lekker dik Xtra
Comfort Matras, vinden we veel bergruimte, net als boven de voorruit. Onder
het bed zit ook de koelkast, met voldoende proviand voor een mooie rit.
Normaal rijden we testtrucks als deze natuurlijk op onze internationale test-
route, maar dat kon in verband met Covid-19 niet doorgaan. Daarom blijven
we binnen de landsgrenzen en rijden we vanuit Eindhoven naar Nijmegen en
daarna over de A15 naar het westen. Ondertussen genieten we van de luxe
inrichting van de XF Low Deck, die wat betreft inrichting en comfort niets
verschilt van een ‘normale’ XF. Kijk alleen maar eens naar de stoelen met ‘Xtra
Leather Air’ en de Exclusive-lijn die voor extra cachet zorgt. Slapen doen we
niet in deze XF, maar mocht dat gebeuren dan zouden we ons dankzij het
slimme DAF Night Lock heel veilig voelen.
rAtIo
De cabine van de XF Low Deck is niet anders dan anders, maar onder de
cabine is dat wel eehh… anders. Onder die lage motortunnel ligt de zwaarste
motor van DAF, de 12,9 liter MX-13, maar wel met slechts 428 pk, de lichtste
vermogensvariant. Dat is echter helemaal niet erg, want onze combinatie
weegt namelijk op zijn zwaarst maar 32 ton. Dat kan heel goed, want bij
volumevervoer gaat het niet om veel laadvermogen, maar om veel laadvolu-
me. De MX-13 toont zich onderweg een prima metgezel van de Traxon
12-speed transmissie.
56-57-58-59-60-61_dafxflowdeck.indd 59 11-08-20 15:17