Het is 5.45 uur als we kennismaken met de FH XXL, aan de
rand van München. We zijn nog niet helemaal wakker,
maar om de FH naar het doel, Volvo-thuisbasis Götenborg
te rijden, moeten we wel vroeg weg.
Heel eventjes hebben we tijd om even rond te kijken in de
cabine. Er lijkt volop cabinecomfort, met een koffiezetap-
paraat en een magnetron. Daarmee bereiden we een snel
cabine-ontbijt zodat we in ieder geval welgevoed onder-
weg kunnen. De ruimte achter de stoelen lijkt maar niet
op te houden: de cabine is 25 centimeter langer, wat
ervoor zorgt dat de matras aangenaam breed is. Mocht je
dus na die XXL-schnitzel willen uitbuiken, dan kan dat!
FEndErS
Valt de extra ruimte aan de binnenkant meteen op, aan
de buitenkant is dat niet zo. De XL-cabine, die Volvo als
basis heeft gebruikt, is slim en bijna onzichtbaar vergroot.
De aanbouw is discreet verborgen achter extra grote
zijfenders. Binnen nodigt het matras, 107 cm breed en iets
minder dan 220 cm lang, eigenlijk permanent uit om te
gaan liggen. Al helemaal omdat een groot deel van het
hoofdeinde rechtop gezet kan worden en je zo een heel
relaxte plek creëert om bijvoorbeeld tv te kijken. Zelden
keken we zo uit naar de eerstvolgende rusttijd…
Wie de foto’s bij dit verhaal bekijkt, ziet dat er geen stan-
daard trailer achter de Volvo hangt. Dat kan ook niet,
want de politie zou nooit trappen in de circa 900 mm
extra lengte van de combinatie. Dus daarom heeft deze
6×2 Volvo-trekker een korte silo-oplegger. Daarmee blij-
ven we mooi binnen de regelgeving.
Zand
In de silo zit zand voor onze ruim 1.000 kilometer naar
Götenborg. Dat is natuurlijk de thuisbasis van Volvo
Trucks, maar niet zozeer van de XXL-cabine. Die is name-
lijk primair ontworpen voor de Australische markt, en pas
na heel veel vragen overgeheveld naar Europa. Maar daar
kunnen we later nog wel over mijmeren. Inmiddels rolt de
FH met zijn 13 liter zescilindermotor, goed voor 540 pk,
soepel over de Autobahn. De motor is gekoppeld aan de
I-Shift Dual Clutch en beschikt ook over I-See en heel veel
veiligheidsassistentiesystemen. Met I-See en soms I-Roll
zeilen we met onze 40 ton moeiteloos over de hellingen
op weg naar het noorden. Gaat het bergaf, dan krijgen
rij-impressie
66 | augustus 2020 TTM.nl
#hotelkamer
#cabinekamperen
#historisch
64-65-66-67-68-69_volvofhxxl.indd 66 11-08-20 15:19