boven het dashboard en de kastenrij boven het bed.
Met maar één bed is ook daar opbergruimte.
drOOm
De slaap komt snel en gek genoeg dromen we over
Australië, de bakermat van de XXL-cabine. Ruim twin-
tig jaar geleden waren alle chauffeurs daar wild van
de Kenworth K200 met zijn kingsizebed. De engineers
van een Volvo-assemblagefabriek in Wacol,
Queensland, waren hierdoor geïntrigreerd en werk-
ten twee jaar lang aan een verlengde cabine. De
Australiërs gebruikten hiervoor de zijpanelen van de
Amerikaanse VNL-cabine, die met zijn bijna 25 cm
langere zijden het potentieel bood voor meer leef-
ruimte in een Volvo FH. Het was een succes, maar door
de 90 cm grotere lengte van de truck was hij verder
nergens ter wereld toepasbaar, behalve in Noorwegen.
Daar gingen door de jaren heen zo’n 160 XXL-cabines
heen. Pas in 2019 werd de XXL-cabine naar de fabriek
in Umea, Zweden gehaald. Daar wordt de verlenging
van de cabine geïntegreerd in de bouw, met onder
meer versterkte C-stijlen, een versterkt chassis en spe-
ciaal ontwikkelde zijwanden. Nog altijd wordt
80 procent van de in Umea gebouwde XXL’s naar
Australië verscheept.
Europa heeft de XXL-cabine nog niet echt ontdekt. En
dat is jammer, want hij weegt maar 84 kg meer, heeft
een meerprijs van 15.000 euro en je slaapt erin als
ware het een hotelkamer. Althans, die conclusie trek-
ken wij bij het ontwaken. Nooit eerder sliepen wij zo
goed in een truckcabine. Meer dan fris en fruitig trek-
ken we verder naar het noorden, naar Kiel, waar de
Stena Germanica ons in de nachtelijke uren naar
Götenborg zal varen. De aandrijflijn van de Volvo
geeft ook na 1.000 km geen krimp en doet het met 27
liter op 100 km prima. Na weer een goede nachtrust
op de veerboot zetten we koers naar Götenborg, waar
we allereerst een bezoek brengen aan het Volvo-
museum. We moeten namelijk even vertellen hoe his-
torisch comfortabel deze XXL-cabine is en dat hij ooit
een plekje verdient daar tussen de andere Volvo-
grootheden. En dat je er natuurlijk heerlijk en eerlijk
mee kunt cabinekamperen. Maar ja, wat is cabine-
kamperen in het Zweeds?
rij-impressie
Het laatste stukje: de
boot op naar Götenborg.
Hier is goed de
relatief korte
silo-oplegger
te zien.
68 | augustus 2020 TTM.nl
64-65-66-67-68-69_volvofhxxl.indd 68 11-08-20 15:19