Pagina 74 van: TTM.nl nr. 3/4 2020
VERDRINGING
In de wereld van de public relations geldt dat je slecht nieuws het best kan
brengen op het moment dat zich ander, nóg slechter nieuws voordoet. Het
een verdringt het ander, maar de brenger heeft toch aan zijn communicatie-
p...
VERDRINGING
In de wereld van de public relations geldt dat je slecht nieuws het best kan
brengen op het moment dat zich ander, nóg slechter nieuws voordoet. Het
een verdringt het ander, maar de brenger heeft toch aan zijn communicatie-
plicht voldaan. Tijdens de Corona-crisis doet zich een soortgelijk effect voor.
Zo is de discussie over stikstof en PFAS in de media min of meer verstomd, om
nog maar niet te spreken over de irritante en nutteloze 100 km/h limiet. Die
is dankzij de Corona-problematiek gedegradeerd tot een non-probleem
waarover hooguit aan de borreltafel nog wordt gemopperd. Het nieuws over
de Corona-pandemie drukt dus ander nieuws weg. Dat is daarmee echter niet
van tafel: ook het wegvervoer heeft in de nabije toekomst met een paar
heikele problemen te maken. Op de eerste plaats is dat de Brexit. De voorbe-
reidingen daarvoor lopen stroef, onder meer doordat het niet lukt tijdig
50.000 nieuwe douane-employees aan te stellen, wat niemand zal verbazen.
Laatste nieuws is dat het (nood)plan Brock wordt afgestoft. Voor het
Nederlandse wegvervoer zou dat uitermate schadelijk zijn.
Iets verder in de toekomst daagt in ons land de kilometerheffi ng voor vracht-
auto’s. Wat mij aan alle tolsystemen opvalt, zijn de hoge inningskosten: van
20 tot wel 70 procent. In Duitsland lopen nog rechtszaken met miljarden-
claims tegen de tolexploitant wegens kostenoverschrijdingen. Tolheffi ng was
toch niet bedoeld om claims te fi nancieren of exploitanten te spekken? Dan
zijn er ook nog de perikelen rond de EU Mautrichtlijn in het kader van de
door Duitsland gewenste personenauto-Maut en de invloed daarvan op de
vrachtauto-Maut.
In een nog weer verdere toekomst is er de emissievrije stadslogistiek. Lokale
overheden blijken daarvoor niet of niet tijdig genoeg de noodzakelijke maat-
regelen te nemen. Lichtpunt in de emissieproblematiek is overigens wel de
recente ommekeer bij overheid en andere beleidsmakers in het denken over
waterstof als energiedrager. Mijns inziens een onmisbaar alternatief naast
elektriciteit, zoals ik in een vorige column al eens heb verteld.
In ‘mijn tijd’ maakte de branche zich druk om zaken als ritmachtigingen,
laadvloerhoogte of bandenslijtage. Anno nu liggen er op het bordje van over-
heid en bedrijfstak problemen van een geheel andere orde, die dringend
aandacht vragen. Het zou om die reden plezierig zijn als we eens van die
Corona-perikelen verlost werden. Ik ben echter bang dat we daar nog langer
mee te maken zullen hebben dan we nu denken.
P.C. Wieman “
74 | augustus 2020 TTM.nl
lookin’ back
“
74_lookinback.indd 74 11-08-20 15:20