TTM.nl september 2016 | 55
van een besparing van 5 procent met
Effi cientLine.
Alle motoren bij MAN voldoen nu aan
Euro 6c en zijn ook gehomologeerd
voor schone brandstoffen zoals HVO
conform de EN15940 brandstofnorm.
Best alternatief dus, maar verwacht
PARTNER
Veel interessanter dan het interieur en
exterieur is de aandrijfl ijn van de
diverse MAN-modellen. De D26-motor
is op tal van punten vernieuwd, de
D38 krijgt nu ook een 640 pk uitvoe-
ring. Sowieso krijgen alle motoruit-
voeringen er standaard 20 pk en 200
Nm koppel bij. Nieuw is ook dat de
4×2-uitvoeringen van de voertuigen
met D26-motor een 12+2-transmissie
krijgen die afkomstig is van een ‘part-
ner’ uit Zweden… Dat is natuurlijk
Scania. De D26-motor heeft vermo-
gens van 420 tot 500 pk en dat bete-
kent in combinatie met een 4×2-confi –
guratie het ‘leeuwendeel’ van de toe-
komstige afzet. Veel volume dus, en
dus een slimme zet van Volkswagen
truckbaas Andreas Renschler. De
synergiestrategie die hij heeft ingezet,
gaat onverminderd door: vanaf vol-
gend jaar worden bij de MAN-fabriek
in Salzgitter de niet-aangedreven
assen voor Scania-modellen gemaakt.
Over transmissies gesproken: door de
keuze voor de ‘Scania-bak’ blijft de fi jn
schakelende ZF Traxon voorbehouden
aan de modellen met D20- en D38-
motoren, en voor confi guraties anders
4×2 met de D26.
EFFICIËNT
Ondanks dat MAN tal van brandstof-
besparende toepassingen op haar
aandrijfl ijnen heeft, houdt het in
tegenstelling tot andere fabrikanten
de lippen stijf op elkaar over extra
brandstofbesparingen en minder TCO.
Wel gaat MAN door met haar
Effi cientLine programma. In deze
trucks zijn alle technische en aerody-
namische brandstofeffi ciencysystemen
in één keer gecombineerd. Afgelopen
maand heeft MAN een brandstofver-
bruikstest gedaan met een MAN TGX
18.500 4×2 BLS Effi cientLine 3. Ter
vergelijking werd dezelfde testroute
tegelijkertijd voltooid met diens voor-
ganger, een MAN TGX 18.480 4×2 BLS
Effi cientLine 2. TÜV Süd registreerde
daarbij hoe de gemeten waarden wer-
den bepaald. Wanneer de gegevens
zijn beoordeeld en het TÜV-rapport
gereed is, zal MAN de resultaten van
de vergelijkingstest in september tij-
dens de IAA bekendmaken. Tijdens de
voorbeschouwing sprak MAN echter al
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, MAN
geen gasmotor van MAN. Diesel blijft
het belangrijkste, denkt men in
Beieren.
Ook op de IAA: de bestelauto van
MAN, de TGE. Het gaat om een zwaar-
dere maximaal 5,5-tons versie van de
nieuwe Volkswagen Crafter.
54-55_iaaman.indd 55 17-08-16 16:10