PROUD TO BE
A SISSY
In de zomervakantie is er altijd wel een moment van rust om even te refl ec-
teren op het bestaan. Niet dat ik zelf nou heel veel behoefte aan vakantie
had. Ik gedij juist prima in het ritme van dagelijks werk. Ik heb een mooi
vak, dus ik ben ook graag aan het werk. Hard werken geeft voldoening.
Je kunt echt trots zijn op je baan. Ik zie en hoor dat vaak bij vrachtwagen-
chauffeurs. Die zijn vaak echt ‘proud to be a trucker’. Natuurlijk, het kan
zwaar werk zijn, en soms vervelend, maar achter het stuur van een vracht-
wagen zitten is gewoon een mooie job.
Ik was daarom verbaasd dat een consulent van vakbond FNV in een blog
stelde de overuren en de fysieke belasting die vrachtwagenchauffeurs
ondervinden buitensporig te vinden. 40 uur was fulltime zei hij, en 55 uur
per week zulk zwaar werk doen, dat kan eigenlijk niet. ‘We moeten terug
naar een betere basis’, zo schreef hij.
Wat krijgen we nou, dacht ik, sinds wanneer is hard werken slecht voor je?
Als ik praat met oudere chauffeurs, gaan ze allemaal op standje zwijmel als
ze over vroeger praten. ‘Vroeger, toen we dagen of zelfs weken achtereen
door Europa of tot in het Midden-Oosten reden. Voor niemand bereikbaar.
Het was zwaar werk hoor, en je was amper thuis, maar man, dat waren
mooie tijden!’ Hun ogen glimmen en de romantiek uit die tijd stroomt over
tafel. Geweldige verhalen.
Maar ja, dat mag dus niet meer. Vrachtwagens zijn meer dan ooit ingericht
op een comfortabel verblijf van de chauffeur, maar hij mag er niet eens 45
uur achtereen in rusten. Ben je bereid om heel lang en heel hard te wer-
ken, dan is er ineens sprake van ‘slavernij’. Ook al zo’n door de vakbonden
verzonnen term. Ik zie in dat opzicht alleen maar Oost-Europeanen die
gruwelijk hard willen werken voor hun gezin. Wat is daar mis mee? Wat
mij betreft ben je dan een echte kerel.
Natuurlijk, er zijn verzachtende omstandigheden denkbaar. Bij fysieke
klachten moet een eerder pensioen mogelijk zijn. En een eerlijk, vast loon,
ook dat moet kunnen. Maar laten we het vak van vrachtwagenchauffeur
nou niet als ‘te zwaar’ classifi ceren. Je kunt van een hardwerkende chauf-
feur toch geen halfzachte kantoorklerk maken? Wie is er nou ‘proud to be
a sissy’?
Arjan Velthoven | Hoofdredacteur TTM.nl
#hardwerken
#40uur
#sissy
“
10 | augustus 2019 TTM.nl
editorial
“
10_editorial.indd 10 19-08-19 09:04