het dashboard hulp kan inroepen waarbij Iveco de auto op
afstand kan uitlezen en zelfs kan resetten.
Er zijn ook tal van tailormade diensten mogelijk. Zoals
de professional fuel advising service, de persoonlijke
brandstofcoach, het remote uitlezen van de tachograaf en
geofencing. Iveco kan het voertuig ook op afstand upda-
ten met de nieuwste software voor de motor, het uitge-
breide infotainmentsysteem met navigatie, Apple Car
Play, Android Auto en predictive cruise control. Het hele
Iveco-systeem is via API naadloos te integreren met
bestaande fleetmanagementsystemen die dan van alle
voertuigdata gebruik kunnen maken. Voor de chauffeur is
er een app waarmee hij zowel allerlei cabinefuncties kan
controleren en bedienen als informatie over zijn rijkun-
sten krijgt.
ONGEWIJZIGD
De Euro 6D Cursor 9, 11 en 13 liter motoren en versnellings-
bakken van de nieuwe auto waren vorig jaar al in de Stralis
gelanceerd en zijn niet gewijzigd. Ook de vermogensreeks
tussen 310 en 570 pk blijft hetzelfde. Dat geldt ook voor de
CNG- en LNG-versies. Daarbij blijft Iveco bij de LNG-versie
dankzij een slim binnen het chassis geplaatst uitlaatsysteem
koploper met de grootste actieradius in de markt tot 1.600
kilometer.
HET KLIKT
Maar het grootste nieuws is natuurlijk de geheel nieuwe
cabine. Iveco heeft er echt alles aan gedaan om een échte
chauffeursauto op straat te zetten. Dat begint al met de
prachtig klinkende ‘klik’ van de deur. Die ‘klik met kwali-
teit’ vind je overal terug in de cabine. Met kleine verras-
singen. Bij welk merk kun je uit twee modellen stuur kie-
zen? Eén normaal rond en één waarbij de onderkant is
afgevlakt. Voor meer ruimte of een meer ‘standje Scania’-
zitpositie. Op beide modellen zit een halve typemachine
aan knoppen waarmee theoretisch zo’n beetje alles aan
infotainment en rijfuncties is op te roepen en te bedienen.
In de korte tijd dat we achter het stuur zaten, kregen we
dat natuurlijk niet allemaal onder de knie, want het vraagt
enige gewenning en studie.
De stuurkolom was al in de Stralis drievoudig verstelbaar,
maar doet dat nu veel soepeler. Alleen de voetbediening
daarvan is zwaar en had voor ons met een knop op het
dashboard gemogen. De zit achter het stuur is ook verbe-
terd. In de vorm van het dashboard zien wij toch nog een
stukje Stralis terug. Want hoewel geheel gewijzigd met een
groot centraal geplaatst display, heeft het dashboarddeel
achter het stuur nog steeds die ronde toogvorm. Iveco
houdt ook vast aan een handmatig te bedienen parkeer-
rem. Maar alles is keurig afgewerkt, en wellicht is dat voor
TTM.nl augustus 2019 | 15
Natuurlijk wordt de
S-Way ook weer
verkrijgbaar met
LNG als brandstof.
De X-Way is de zware truck van Iveco voor lichte offroadtoepassingen.
De S-Way
dwingt bewon-
dering af voor
de prima afwer-
king in de cabi-
ne.
#sway
#kwaliteit
#vlakkevloer
12-13-14-15-16-17_ivecos-wayrij-impressie.indd 15 19-08-19 09:05