de chauffeur juist het feest van de herkenning. En wie weet,
komt er ook voor de S-Way ooit een soort tabletachtig dis-
play zoals Mercedes-Benz dat in de Actros monteert. Het
zou beter aansluiten bij al die Connectivity.
VLAKKE VLOER
De cabine staat hoger op het chassis en heeft daardoor een
nagenoeg vlakke vloer gekregen. Iveco biedt nu ook een
geïntegreerde standkoeling aan. Tijdens onze proefrit op
het bochtige circuit van Jarama bleek dat Iveco de cabine-
ophanging prima voor elkaar heeft. De hogere zitpositie
leidde niet tot onrustige bewegingen, en dat merk je in het
stuurcomfort en aan de stuurprecisie. Ook de spiegelbezet-
ting is helemaal in orde. De A-stijl staat licht achterover,
maar is niet overdreven breed en daardoor blijft er vol-
doende zicht tussen spiegel en stijl. Dat draagt bij aan
goede zichthoeken. Ook leek de auto stiller dan de Stralis.
SMILE
Het hoge dak en de vlakke vloer zorgen voor een zee aan
opbergruimte boven de voorruit. In de rechterkast kan een
magnetron ingebouwd worden. Verdere ruimte is er met
twee grote laden centraal onder het bed, waarvan er één
voor de koelkast is. Ook de 220 Volt omvormer vindt daar
een plekje. De vlakke vloer laat ook ruimte voor een nieuwe
documentenlade. De nieuwe S-Way krijgt gewone gordij-
nen als verduistering en niet meer van die ingewikkelde
rollo’s met haakjes. Het onderbed is verkrijgbaar met twee
verschillende comfortmatrassen en meet volgens de folder
80 bij 210 centimeter. Onze meting kwam in de breedte iets
krapper uit. Het bovenbed is er in twee breedtes: het smalle
is vooral bedoeld om je tas op te gooien. Op het brede met
trapje kan echt een tweede chauffeur goed slapen. Het
bedlampje is via een USB-stekker in elk van de talloze aan-
sluitingen te stoppen. We vragen ons wel of hoelang dit
fraaie staaltje Italiaans design de realiteit van alle dag over-
leeft: het komt een beetje ielig over.
Ook voor de S- en X-Way series duidt Iveco de verschillende
cabines weer aan met Active Space (AS) voor de grootste,
Active Time (AT) voor medium cabines en Active Day (AD)
voor de distributievoertuigen. Maar daar houdt de overeen-
komst ook meteen op. Bij de nieuwe Iveco S-Way staat de
glimlach niet meer in de grille. Maar wel op het gezicht van
de eigenaar en zijn chauffeur.
rij-impressie
Schot in de roos, deze
concept-uitvoering van de
Magirus. Wat ons betreft
meteen invoeren!
Zo’n fraai
knopje voor
de lichtbe-
diening is
slechts een
van de voor-
beelden van
de goede
afwerking.
16 | augustus 2019 TTM.nl
12-13-14-15-16-17_ivecos-wayrij-impressie.indd 16 19-08-19 09:05