dernemers kiezen voor IT-leveranciers die het leven
gemakkelijker maken.”
VAN BOVENAF OPGELEGD
Soms is een extra duwtje in de rug nodig om standaar-
den geaccepteerd te krijgen, zoals bij de e-CMR. Veel
landen in Europa hebben dat protocol voor digitalise-
ring van de internationale vrachtbrief geratificeerd,
van Iran tot Tadzjikistan. Maar zolang Duitsland op dat
lijstje ontbreekt, blijft het nut voor ons land beperkt.
60 procent van al het transport vanuit Nederland gaat
immers naar of via Duitsland. “Alleen al in Nederland
gaat het om 90 miljoen CMR’s per jaar die we op deze
manier kunnen digitaliseren. In de hele EU gaat dat al
snel richting een half miljard. Stel je voor dat we per
CMR 2 euro besparen. Dan levert dat een kostenbespa-
ring van een miljard euro op.”
Steeds meer TMS- en FMS-leveranciers haken aan bij
TransFollow of andere toepassingen op basis van de
e-CMR. Maar de adoptie neemt pas echt een vlucht als
vervoerders de e-CMR gaan gebruiken. “Veel vervoer-
ders hebben daar nog niet over nagedacht. Of ze wijzen
naar hun klanten, die zouden niet op de e-CMR zitten te
wachten. Maar ze vergeten dat ze hun klanten helemaal
niet nodig hebben. Zij kunnen e-CMR’s voor hen aanma-
ken. Als een zending is afgeleverd, krijgt een klant ver-
volgens binnen 8 seconden een proof of delivery. Hoe
gemakkelijk wil je het je klanten maken?”
Knapen wijst opnieuw op het gebrek aan visie bij trans-
portondernemers. Zolang zij geen andere visie op ICT
ontwikkelen, wordt het lastig om de e-CMR op grote
schaal in te voeren. “Tenzij dat van bovenaf, bijvoor-
beeld vanuit Brussel, wordt opgelegd. Net als eerder
met de digitale tachograaf is gebeurd. Stel je voor dat
we nu nog steeds met een loep naar die kartonnen
schijfjes zaten te turen.”
VOL PLANNEN
Knapen is blij met de status die DALTI inmiddels heeft
bereikt. Een aantal van 37 leden binnen één jaar na de
oprichting is niet niks. Het bestuur met zeven actieve
leden zit vol plannen, variërend van kennisdeling en
standaardisatie tot versterking van de contacten met
mbo- en hbo-opleidingen. Het liefst zou Knapen ook
nog een opleiding tot business consultant opzetten.
TMS- en FMS-leveranciers hebben behoefte aan specia-
listen met kennis van bedrijfskunde, logistiek en ICT.
“Op 24 september staat onze tweede jaarbijeenkomst
gepland. Daar zullen we onze plannen aan de leden
presenteren. Vervolgens is het zaak dat ook zij actief
gaan meewerken aan de verdere digitalisering van de
transportsector.”
TTM.nl augustus 2019 | 21
18-19-20-21_ictdalti.indd 21 19-08-19 09:28