Pagina 30 van: TTM.nl nr. 4 2019

30 | augustus 2019 TTM.nl
management
gang tot data via een fleetmanagementsysteem, bijvoorbeeld met
DAF Connect. Je moet het hele plaatje bekijken, en daar staat
natuurlijk ook een uitstekend dealernetwerk op. Bij DAF kiezen
we er bewust voor met een netwerk van onafhankelijke partners
te werken. Onze dealers zijn zelf ondernemers die bereid zijn een
stapje harder te lopen voor de klant.”
FOCUS
Een recordmarktaandeel, recordproductie, blijven er nog wel doe-
len over dan? Wolters: “Het feit dat DAF het goed doet, betekent
natuurlijk niet dat we op onze lauweren kunnen gaan rusten.
Integendeel zelfs. Er zijn namelijk ook segmenten waar we nog
wel in kunnen groeien. Ja, we zijn marktleider in trekkers in
Europa, met bijna 20 procent. Maar we moeten nu dus van de
daken schreeuwen dat we ook bakwagens en speciale toepassin-
gen kunnen leveren. Voertuigen met twee, drie, vier of vijf assen,
enkel lucht, dubbel lucht, voorloopassen, sleepassen, gestuurd,
niet-gestuurd, we kunnen het allemaal. We willen ons bakwa-
gensegment graag laten groeien. Als je bedenkt dat bijna 70
procent van alle verkochte trucks in de bouw bakwagens en
meerassers zijn, is het niet moeilijk om je voor te stellen waarom
we daar meer de focus op willen hebben.”
VOORUIT
DAF heeft er niet altijd om bekend gestaan technisch pionier te
zijn. Het gelooft er echt in pas nieuwe technologie op de markt te
brengen als die volledig ontwikkeld is en beproefd door de klan-
ten. “Onze focus is altijd de klant, we hebben een hele pragmati-
sche aanpak”, zegt Wolters. De strategie lijkt terughoudend,
maar het heeft DAF nooit kwaad gedaan. Nu lijkt DAF trouwens
van het gebaande pad af te gaan, met de introductie van elektri-
sche en hybride vrachtwagens. De testen zijn al volop bezig bij
vooraanstaande klanten. “Het beperken van CO2-emissie en het
verbeteren van luchtkwaliteit in steden is een uitdaging voor
iedereen”, zegt Wolters. “Als truckfabrikant hebben wij daar ook
een belangrijke rol in. We moeten wel, want de Europese
Commissie heeft duidelijke CO2-doelen gesteld. Als je dat in acht
neemt, is het duidelijk dat we gebruik moeten maken van alle
beschikbare technologie om de doelen te bereiken.”
DATA
Er wordt dus tijd en ook veel geld geïnvesteerd in Eindhoven om
er zeker van te zijn dat DAF klaar is om te reageren wanneer de
transitie naar alternatieve aandrijving zich op grote schaal aan-
dient. DAF gaat ook verder om de dieselmotor te ontwikkelen,
omdat brandstoffen als HVO en power-to-liquid een toekomst
inhouden voor de dieselmotor. “Tegelijk mogen we niet vergeten
hoe belangrijk ontwikkelingen in digitalisering en dienstverlening
zijn”, benadrukt Wolters. “Big data brengen ons dichter bij de
klant en stellen ons in de gelegenheid onze dienstverlening naar
hen te verbeteren. Een online fleetmanagementsysteem als DAF
Connect is maar één voorbeeld. Met de data die dit systeem
levert, kunnen we proactief het onderhoud plannen, proactief
plannen dat onderdelen op voorraad zijn bij de dealer en beter
advies geven over toekomstige voertuigspecificaties. Ook kunnen
we met de data de trainingen voor chauffeurs optimaliseren,
zodat zij de trucks efficiënter kunnen gebruiken. De mogelijkhe-
den zijn ongekend.”
WERELDWIJD
De truckindustrie staat dus voor behoorlijke uitdagingen. Is DAF
wel groot genoeg om die allemaal aan te kunnen? “Waarom
28-29-30-31-32_interviewharriewolters.indd 30 19-08-19 09:28