32 | augustus 2019 TTM.nl
management
niet?”, vraagt Wolters. “Wij zijn er trots op
deel uit te maken van Paccar, de op zeven na
grootste truckfabrikant ter wereld als je kijkt
naar productie. Als je ziet hoe dicht die cijfers
bij elkaar liggen, kun je trouwens net zo mak-
kelijk zeggen dat we de op vier na grootste
zijn. Paccar draait al tachtig jaar achter elkaar
winst, een unieke prestatie in de industrie. Het
bedrijf investeert ook volop in alle segmenten,
of er nu economisch wind mee of juist tegen-
wind is. De synergie tussen Kenworth, Peterbilt
en DAF is een belangrijk element van het suc-
ces van Paccar. Er wordt nauw samengewerkt
aan nieuwe technologie, bijvoorbeeld als het
gaat om autonoom rijden. Ook al rijdt er geen
DAF in Amerika en geen Peterbilt en Kenworth
in Europa, onderhuids hebben ze dezelfde
techniek. Kijk alleen maar naar de
MX-motoren, die komen allemaal uit
Eindhoven en zitten in de helft van alle
Peterbilts en Kenworths. Op onze beurt kijkt
DAF met interesse naar de vorderingen van
Kenworth in haar project met waterstof.”
DAF behoort tot de meest succesvolle truckfa-
brikanten in Europa en heeft wereldwijde
ambities, bijvoorbeeld in Zuid-Amerika en
Zuidoost-Azië. China en India staan nog niet
op de agenda, hoewel Wolters benadrukt dat
ze daar zeker aanwezig zijn als deel van de
Paccar Group. “We doen zaken met een groot
aantal leveranciers in elk van deze landen via
kantoren in Shanghai, Beijing en Pune, waar
we ook technologiecentra hebben. We verko-
pen veel motoren in China, aan fabrikanten
van bussen en touringcars. Op dit moment
denken we echter dat de tijd nog niet rijp is
om het trucksegment te betreden. Je moet
eerlijk zijn: de markt in China voor Europese
trucks is erg klein, alleen om de prijs. We vol-
gen de ontwikkelingen daar echter op de
voet. Zoals je ziet, ook in dat opzicht zijn we
heel pragmatisch.“
#stagiair
#opendeur
#synergie
‘De mogelijkheden van big data zijn ongekend’
28-29-30-31-32_interviewharriewolters.indd 32 19-08-19 09:28