Het Landvetter-vliegveld van Göteborg is niet groot, maar
het heeft altijd wel een verrassing. Niet voor de eerste keer
zien we in de aankomsthal een levensgrote Volvo FH
staan, dit keer compleet met I-Save. Een aardige geste van
Volvo om ons meteen bij aankomst al het nieuws te laten
zien, en een prima gelegenheid om de wereld te laten
zien waar Volvo allemaal voor staat. We zien trouwens
ook een nieuwe S80 en de fascinerende elektrische
Polestar 2 staan. Volop innovatie daar in Göteborg!
I-See, I-Shift, I-Cruise. Volvo grossiert al langer in allerlei
functies op haar trucks die met I- beginnen. I-Save is in
dat opzicht een beetje misleidend, want het is niet één
oplossing, maar een heel pakket aan oplossingen. Een
pakket dat geënt is op een beperking van het dieselver-
bruik. Niet voor niets tooide Volvo het evenement in
Göteborg met de banner ‘Our Fuel Journey’. 7 procent
minder brandstofverbruik zou er mogelijk zijn met
I-Save. Maar voordat we de FH met I-Save gaan rijden,
willen we eerst weten wat I-Save nu precies inhoudt.
TURBOCOMPOUND
I-Save is een combinatie van motortechniek en een set
brandstofbesparende functies. Eerst maar eens kijken
naar de nieuwe D13TC-motor. Dat is in principe dezelf-
de motor als de 12,8 liter D13K, maar met turbo-
compound en nog meer aanpassingen. Tijdens de pre-
sentatie heeft Volvo van beide motoren een model
neergezet, en zelfs een leek kan het zien: aan die
D13TC zit extra ‘stellage’ en dat is dus de turbocom-
pound. Jaren geleden liet Volvo al weten te werken aan
een motor met turbocompound onder de naam
I-Torque. Die belofte werd nooit ingelost, tot nu toe.
I-Save is wat betreft motorentechniek alles wat I-Torque
al inhield.
GOLFJE
Maar hoe werkt het? De D13TC-motor heeft zuigers
met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk, die de
verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door
warmte en energie naar het midden van de cilinders te
leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen, die eer-
der verdween naar de uitlaat wordt vervolgens gebruikt
om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-
unit. Dit is een duidelijk zichtbare extra turbine die in de
uitlaatgasstroom is geplaatst. De extra energie levert
300 Nm extra koppel en alles bij elkaar zorgt het voor
rij-impressie
42 | augustus 2019 TTM.nl
#turbocompound
#fueljourney
#elkedruppel
40-41-42-43-44-45_volvoi-saverij-impressie.indd 42 19-08-19 09:32