4 procent minder brandstofverbruik. De D13TC is er met
460 en 500 pk. We gaan er zo mee rijden, maar eerst
kijken we naar de andere features van I-Save.
MAPBASED
De andere features leveren namelijk de resterende
3 procent op van de in totaal door Volvo beloofde
7 procent besparing. Als we nog even kijken naar
de aandrijflijn, dan zien we dat er ook een nieuwe
12 ton achteras bij I-Save is gemonteerd. Deze heeft
een mogelijke ratio van 2.31 en het olieniveau is wat
lager, wat zorgt voor minder wrijving. Hij is bovendien
100 kilogram lichter dan zijn voorganger. Ook de I-Shift
transmissie is verbeterd door enkele softwaretoe-
passingen. Bij I-Save houdt die tevens de mogelijkheid
van een dubbele koppeling in. I-See, Volvo’s slimme
cruise control, is ook verder verbeterd en is nu map-
based. Er is een stuurbekrachtigingspomp met variabe-
le opbrengst en ook is er I-Cruise met I-Roll, waar-
mee de snelheid wordt aangepast om het brandstofver-
bruik te verlagen. En sta je een keer stationair te
draaien met de FH, dan wordt de motor automatisch
uitgeschakeld.
D13K
Dan kunnen we eindelijk aan boord van een FH, maar
wel eentje met de D13K-motor, van 500 pk. Het grote
nieuws van Volvo’s I-Save is misschien wel die turbo-
compound, maar de D13K blijft ook gewoon leverbaar
en is ook te voorzien van alle bovengenoemde features
uit I-Save, die gewoon los te bestellen zijn als LH Fuel-
pakket. De D13K is een prima motor, die ook voldoet
aan Euro 6D en die net als de turbocompoundmotor
leverbaar is als 460 en als 500 pk. Al rijdend met de FH
D13K ontdekken we ook dat Dynamic Steering een
update heeft gekregen. De mate van stuurbekrachti-
ging is nu in te stellen in diverse opties en er is zelfs een
custom-optie. Die is, hoe handig, vast te leggen op de
chauffeurskaart. Ook merken we dat de Volvo rijbaan-
correctie heeft gekregen. Als we de rijstrook dreigen te
verlaten, stuurt de Volvo zelf netjes terug. Dat betekent
dat, in combinatie met ACC, Volvo nu Level 2 autonoom
kan rijden.
IETSJE LAGER
De volgende FH die we rijden op de Zuid-Zweedse
wegen heeft ook al een 500 pk motor, maar dan wel de
TTM.nl augustus 2019 | 43
Met de verbeterde
I-See en vernieuw-
de Dynamic
Steering rijdt de FH
Level 2 autonoom.
Voldoende tijd dus
om even te zwaaien
naar een collega.
Tot het Fuel Package hoort ook het monteren van Michelins met minder rolweer-
stand.
De turbocom-
pound is makke-
lijk te vinden op
de D13TC-motor.
#turbocompound
#fueljourney
#elkedruppel
40-41-42-43-44-45_volvoi-saverij-impressie.indd 43 19-08-19 09:32