D13TC. Dat betekent dat we in totaal 2.800 Nm hebben,
300 Nm meer dus dan bij de D13K. Dat koppel is er al
vanaf 900 toeren per minuut. Bij het wegrijden, en ook
bij versnellen en heuvels onderweg, laat de motor zich
aangenaam horen. Er zit een lichte grom in het motor-
geluid en dat bewijst aan de chauffeur eigenlijk dat je
met meer vermogen onderweg bent. Wij vonden het
een prettige bevestiging dat we met de D13TC onder-
weg waren. De FH die we rijden heeft luchtvering
rondom en daarom is het mogelijk het chassis (automa-
tisch) lager af te stellen vanaf snelheden boven de 60
km/h. Scheelt weer luchtweerstand en dus brandstof.
De terugweg naar Göteborg leggen we af in een FH
met de D13TC met 460 pk. Daarin horen we weer dat
fijne motorgeluid en constateren we dat het qua motor-
karakter wel lijkt of we onderweg zijn met een 16 liter
motor. Dat is een compliment aan het adres van Volvo.
Hamvraag is natuurlijk: wanneer moet ik nu kiezen voor
I-Save en die turbocompound? Volvo zegt dat de effec-
ten van I-Save pas goed naar voren komen bij langere
afstanden en raadt I-Save aan bij jaarkilometrages
boven de 120.000 km.
WAT KOST DAT?
Een meerprijs voor I-Save en de D13TC wil Volvo ter plekke
niet afgeven, maar een telefoontje naar Volvo Trucks
Nederland leert ons dat je anderhalf tot twee jaar nodig
hebt om, afhankelijk van inzet en kilometrages natuurlijk,
de meerinvestering van de D13TC terug te verdienen. De
dealer kan ongetwijfeld een meer specifieke calculatie
maken, maar dan heeft u nu alvast een indicatie.
Nog een indicatie horen we ter plekke van Volvo’s
medewerkers, die het 320 km lange traject wat we met
de Volvo’s aflegden al vele malen hebben gereden.
Volgens hun (voorzichtige berekeningen) is op die 320
kilometer de D13TC (met turbocompound dus) 3 liter
zuiniger dan de D13K motor. Dat schept dus verwachtin-
gen voor de praktische inzet van de D13TC.
De eerste Volvo’s FH met I-Save staan nu als demo bij de
dealers in Nederland. We hopen snel de FH met I-Save
aan de tand te voelen op onze internationale testroute
en zelf te meten of de belofte van 7 procent brandstof-
besparing in de praktijk te realiseren is. Want de slogan
die Volvo jaren geleden al hanteerde, is nog altijd actu-
eel: elke druppel telt.
rij-impressie
Rondom luchtvering stelt
de FH I-Save in staat om
tijdens het rijden het
chassis iets te verlagen
en de aerodynamica te
verbeteren.
7 procent
minder die-
sel? Gaan we
graag een
keertje
meten bij
een tanksta-
tion…
44 | augustus 2019 TTM.nl
Scan de QR-code voor het TTMtv-
vlog over deze rij-impressie!
40-41-42-43-44-45_volvoi-saverij-impressie.indd 44 19-08-19 09:32