Pagina 49 van: TTM.nl nr. 4 2019

Vóór de zomer van 2017 werkte u ruim acht jaar in
het buitenland, het laatst als managing director van
Scania in Denemarken. Hoe was het om weer terug te
keren in Nederland?
“De grootste verandering was er voor mijn gezin,
privé dus. Wat het werk betreft, was ik goed voorbe-
reid, want de job die ik in Denemarken had en mijn
baan hier zijn grotendeels hetzelfde. Daarbij lijken
de Deense en Nederlandse markt wel op elkaar.
Denemarken en Nederland zijn allebei handelslanden
en de cultuur is ook ongeveer hetzelfde. Toch zijn er
ook verschillen. In Denemarken hebben we 600 men-
sen op de payroll, in de Benelux 1.200. Daarbij zetten
we in de Benelux jaarlijks 4.200 tot 4.300 trucks weg,
meer dan drie keer zoveel als in Denemarken. Scania
Benelux is in Europa de nummer 3 in resultaat. Dat is
bijzonder voor een klein land als het onze. En de taal
is natuurlijk belangrijk. In Denemarken sprak ik
Engels met medewerkers, hier gewoon Nederlands.
Dat maakt het contact beter, ik ben ook beter bena-
derbaar. Hier stapt er bij een dealer nog wel eens een
monteur op me af. Dat gebeurde in Denemarken veel
minder snel. Wat betreft de Nederlandse transpor-
teurs, die zie ik professioneler werken dan veel van
hun collega’s in het buitenland.”
Waar staat Scania nu op de Nederlandse markt?
Welke segmenten kunnen nog groeien?
“Het afgelopen jaar hebben we ons marktaandeel in
Nederland met 4 procent zien stijgen, naar 23,6 pro-
cent in het segment boven 16 ton. Ik wil niet arrogant
klinken, maar dat zagen we wel aankomen, al moet
je altijd rekening houden met concurrentie. We heb-
ben nu een heel breed gamma, met een modulaire
opbouw die ons een hoeveelheid specificatiemoge-
lijkheden geeft die we nooit eerder hadden. Af
fabriek zijn al talloze configuraties mogelijk. Dat
zorgt er ook voor dat we verwachten te kunnen gaan
groeien in het constructiesegment. Vroeger was het
heel wat als je een vijfasser met 50 ton kon leveren,
nu zijn we af fabriek veel sterker en dat moeten we
gaan merken in afzet, ook in het buitenland trou-
wens. De modulaire opbouw zorgt er bijvoorbeeld
voor dat onderdelen op voorraad zijn en snel gele-
verd kunnen worden. Dus ook in aftersales kunnen
we beter zijn. En ook in distributie kunnen we nog
wel groeien. We hebben daar nu echt de trucks voor,
bijvoorbeeld de L-serie, onze low entry cabine, een
heel veelzijdige vrachtwagen.”
De productrange van Scania is de afgelopen jaren
volledig vernieuwd. Hoe is die ontvangen? Wat
waren de meevallers, en misschien ook tegenvallers?
“De Next Generation is in 2016 geïntroduceerd, maar
pas dit jaar hebben we ook in Brazilië de productie
ervan gestart. Dat is goed, want nu draaien we één
programma wereldwijd. Het is zwaar om dubbele
programma’s te draaien. We hebben nu een gamma
dat succesvol is door drie pijlers: kwaliteit, brandstof-
verbruik en de chauffeur. We hebben nog altijd
trucks waar de chauffeur graag in plaatsneemt, en
tegelijk kiezen vervoerders voor Scania door de kwa-
liteit en de goede verbruiksresultaten. Tegenslag was
er ook de afgelopen jaren: in het begin konden we
de vraag niet aan en liepen de levertijden heel hoog
op. Daar kwamen toen ook de leveringsproblemen
TTM.nl augustus 2019 | 49
Janko van der Baan kwam zelf net na de Next
Generation Scania’s (weer) naar Nederland, in
de zomer van 2017. Mooi op tijd om te zien
dat de nieuwe Scania’s goed aanslaan in
Nederland en België èn om hard aan de slag
te gaan om Scania in de lage landen richting
te geven voor de komende decennia. “Er
komt een enorme disruptie in de transport-
wereld aan.” TTM.nl sprak uitgebreid met
Van der Baan, de hoogste baas van Scania in
de Benelux.
Nieuwe
tijden
Janko van der Baan,
executive managing director
Scania Benelux
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: SCANIA
‘Ik vind het overheidsbeleid rond nieuwe brandstoffen weinig consistent’
48-49-50-51-52-53_interviewjankoscania.indd 49 19-08-19 09:32