Pagina 50 van: TTM.nl nr. 4 2019

50 | augustus 2019 TTM.nl
management
van de V8-motoren bij, toch 15 procent van onze portefeuille.
Moeilijke tijden, maar we zijn er doorheen gekomen. We zijn er
geen klanten door verloren, maar soms werd de relatie wel op
de proef gesteld. Gelukkig is alles nu weer in orde en bouwt
Scania in Södertälje een eigen gieterij voor de 13-liter en 16-liter
motoren.”
Ik hoor vervoerders wel zeggen dat Scania’s duur zijn, en dat in
een tijd waarin de rendementen al zo dun zijn…
“Onze aanschafprijzen zijn misschien wat hoger, maar duur is
wat anders. Zoals ik al zei: chauffeurs, moeilijk te krijgen
momenteel, zijn zeer tevreden over onze auto’s. Het brandstof-
verbruik leidt aantoonbaar tot besparingen en de Scania’s zijn
ontworpen voor méér uptime. Wij scoren er tevreden klanten
mee, bestaande en ook nieuwe zoals onder meer Kivits in
Drunen en Cornelissen. Als je puur kijkt op de aanschafprijs, dan
verliezen we het, maar als vervoerders echt kijken naar rende-
ment, tellen wij volop mee.”
Scania zet in op alternatieve brandstoffen als CNG en LNG, er is
een hybride truck, maar wordt het niet ook tijd voor een volle-
dig batterij-elektrische truck (BEV)?
“Leuk dat je het vraagt, want Scania heeft net het NXT-concept
voor 2030 gepresenteerd. Een elektrisch platform met naar
keuze een personen- of goederenvervoeropbouw. We denken
dus wel na over BEV, maar de tijd is nu nog niet rijp voor een
volledig elektrische vrachtwagen. Scania gaat uit van drie B’s:
betrouwbaarheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid. Scania
kan morgen een BEV-truck leveren, maar voldoet dan niet aan
alle B’s. Zoals bekend is de batterijtechnologie erg duur. Scania
heeft een deal met batterijleverancier NorthVolt, want die bat-
terij gaat het onderscheid maken. Voor de toekomst staan we
dus sterk, momenteel bieden we alleen de hybride oplossing.
Daarmee bieden we overigens, met elektrische aandrijving door
geofencing, precies de oplossing die klanten momenteel vra-
gen.”
Hoe kijkt u in het algemeen aan tegen de transitie naar elektri-
ficatie en de wensen tot CO2-besparing van de overheid?
“Er is een ontegenzeggelijke transitie naar elektrificatie gaan-
de, maar het is mede aan de overheid om die in goede banen te
leiden. Ik vind het overheidsbeleid vaak weinig consistent. Kijk
alleen maar naar hoe er met de LNG-accijnsteruggave werd
omgegaan. Dat had anders gekund. Lokale overheden worden
vaak helemaal niet gehinderd door enige kennis van zaken. Die
hebben iets gehoord over elektrische trucks, en besluiten dan
dat de stadsdistributie in 2025 emissievrij moet zijn. Maar het is
inmiddels wel bekend dat een energietransitie in zo’n korte tijd
onmogelijk is. Vrachtwagens zijn er nog niet, of zijn te duur, de
laadinfrastructuur is er niet en het belangrijkste: het stroomnet-
werk kan grote hoeveelheden elektrische trucks helemaal niet
aan. Je hoort maar weinig wethouders over HVO, een prima
oplossing om de al aanwezige Euro 6-motoren nog schoner te
laten draaien.”
U hebt in uw carrière ook in Södertälje, thuisbasis van de
fabriek, gewerkt? Hoe wordt daar naar Nederland gekeken,
met zijn productielocatie in Zwolle en spuiterij in Meppel?
“Vergeet dan ook het logistieke centrum in Hasselt niet, en het
Parts Logistics Center in Opglabbeek! Best bijzonder dat we dat
allemaal binnen onze grenzen hebben. Er staan 5.200 mensen
op de payroll in de Benelux, dat is meer dan 10 procent van het
totale aantal! Södertälje kijkt natuurlijk met interesse naar bij-
48-49-50-51-52-53_interviewjankoscania.indd 50 19-08-19 09:32