Pagina 52 van: TTM.nl nr. 4 2019

52 | augustus 2019 TTM.nl
management
voorbeeld Zwolle. Daar worden bijvoorbeeld
aan de productielijn dingen bedacht die ze
later in Zweden ook weer toepassen. We zijn
best pioniers op sommige vlakken en heb-
ben ook de vrijheid om nieuwe dingen uit te
vinden. De zonnepanelen op het dak in
Zwolle bijvoorbeeld. Nederland staat er
goed op in Zweden. Het aandeel Nederlandse
topmanagers in Zweden is best groot, dat
zal niet voor niets zijn.”
Hoe ziet het Scania dealernetwerk er
momenteel uit? Hoe gaat dat veranderen de
komende jaren, met bijvoorbeeld steeds
grotere service-intervallen?
“Er zijn momenteel 48 dealervestigingen in
de Benelux, plus nog dertien zelfstandigen
Wij maken als Scania Benelux echt geen
onderscheid trouwens, alle dealers horen bij
de grote Scania-organisatie. De teruggang in
onderhoudsintervallen is al een tijdje bezig.
Dealers richten hun businessmodel meer en
meer in op ‘vehicle related services’.
Onderhoud van bijvoorbeeld getrokken
materieel, verwarming van bloementrailers,
koelmotoren, dat doen we er allemaal bij. De
Thermo-King of BPW-onderdelen hebben we
dan ook op voorraad in Opglabbeek. Tegelijk
zie je dat klanten hun onderhoud met de
moderne Euro 6-trucks meer gaan outsour-
cen. Soms in een onderhoudscontract, met
het flexibele onderhoudsplan, wat meer
uptime genereert. Dat betekent geen vaste
onderhoudsintervallen meer, maar onder-
houd als het nodig is, gebaseerd op de con-
nectivity van het voertuig. Het zorgt voor
minder onderhoud in het algemeen, maar
wel voor onderhoud in de juiste frequentie.
Ik geloof echter niet dat onze dealers in de
toekomst zonder werk zullen komen te zit-
ten, er vallen geen gaten in de planning. Kijk
alleen maar eens naar de deal met Defensie.
Die zorgt ervoor dat er de komende 10 jaar
2.000 voertuigen onderhouden moeten wor-
den. En verder is de economie best onvoor-
spelbaar. Ik hoor nu van teruggang, maar
wat gaan de Brexit en andere politiek-econo-
mische ontwikkelingen ons brengen?”
In welke mate heeft Scania last van het
gebrek aan technisch personeel? Wat valt
daar aan te doen?
“We hebben in totaal 50 vacatures momen-
teel. Klinkt veel, maar het betekent dat we
met één nieuwe medewerker per vestiging
er al zijn. Als het gaat om jonge medewer-
kers, is goede begeleiding cruciaal. We heb-
ben nu een monteur vrijgemaakt die de
vestigingen met leerling-technici afgaat om
ze te begeleiden. We merken dat het wer-
ken in een fijne omgeving, veilig, met toffe
collega’s en ontwikkelingsmogelijkheden
belangrijker is dan het salarisniveau. En ik
moet zeggen dat de Truck Academy’s goed
werk opleveren. Ook blijkt dat mensen
graag bij Scania werken. Van de nieuw bin-
nengekomen medewerkers werkt na tien
jaar nog altijd 48 procent bij ons.”
U werkt al uw hele werkzame leven bij
Scania. Is het mogelijk ooit nog voor een
ander bedrijf te werken?
“Mogelijk? Tja, het kan wel, maar waarom?
Toen ik in 1988 op de IVA zat, kon ik bij
Beers op de BedrijfsautoRAI stage lopen.
Tien dagen lang. Dat was in het voorjaar, en
diezelfde zomer zat ik al bij Beers bij de
verkoop binnendienst. Ik heb geen Scania-
tattoo of zo, maar ik zie mezelf ook niet snel
ergens anders werken. En als dat ooit zou
gebeuren, dan in een geheel andere bran-
che.”
Scania hoort bij Traton, de holding van de
truckfabrikanten van Volkswagen. Wat gaan
jullie van de beursgang merken?
“In Nederland gaan we niet zoveel daarvan
merken, maar in Zweden des te meer natuur-
lijk. Het bedrijf zal zijn bedrijfsstructuur en
zaken als integriteit tegen het licht moeten
houden, want je moet zeker weten dat je
niet tegen een ‘gate’ aanloopt, zoals
Volkswagen dat had met de diesels. Dat kan
funest zijn op de beurs. Maar zoals gezegd,
hier in Nederland zullen de gevolgen niet
heel erg merkbaar zijn. Misschien op
managementniveau, zeker niet voor alle
medewerkers.”
Waar staat Scania Benelux over tien jaar?
“Interessante vraag. Ik denk dat we aan de
vooravond staan van ongekende veranderin-
gen in de transport- en logistieke sector. Een
enorme disruptie. In de komende tien jaar
verandert er meer dan in de afgelopen 128
jaar dat Scania bestaat. Kijk maar naar elektri-
ficatie, de opkomst van artificial intelligence,
5G, autonoom rijden. De rol van de chauffeur
zal sterk veranderen, en daarmee uiteindelijk
ook de trucks. Zie het NXT-concept, dat is echt
geen vage toekomstvisie. Daarnaast zie ik een
sterkere rol in het logistieke proces voor de
verlader. Die wil duurzaam gaan vervoeren,
nog veel meer dan nu. Nu al komen verladers
naar ons toe om te praten over de truck die ze
willen inzetten, nog voor ze naar een vervoer-
der gaan. Soms komen er ook brandstofleve-
ranciers aan tafel, om de best mogelijke
transportprestatie vorm te geven. Tegelijk
vind ik ook dat de verlader langere contracten
moet aangaan met de transporteur. Je kan
hem niet vragen om op LNG te gaan rijden en
dan een contract voor twee jaar aangaan. Dat
moet vijf of zes jaar zijn. De komende tien
jaar worden zeker zeer interessant voor de
transportsector!”
#disruptie
#werkenbijscania
#elektrificatie
48-49-50-51-52-53_interviewjankoscania.indd 52 19-08-19 09:32