Pagina 63 van: TTM.nl nr. 4 2019

DToyota heeft de wind in de zeilen omdat het op de goede koers ligt.
Oké, de kapitein van de boot heet PSA, maar de alliantie met het
moederbedrijf van Peugeot en Citroën is voordelig voor Toyota. Zo
verkocht Toyota vorig jaar bijna 1.300 exemplaren van de ProAce, komt
dit najaar de kleinere ProAce City op de markt, komen er elektrische
versies van de ProAce en ProAce City en zet Toyota in op verdere toe-
wijding aan bedrijfswagens bij haar dealers.
PRIVACY
De Toyota ProAce testten we al eerder, in 2016. Toen was het de
Worker-versie met 1,6 liter diesel, nu staat er een ProAce Verso met
dubbele cabine voor ons klaar. De ProAce Verso is ontworpen voor
personenvervoer voor wel negen personen, maar onze testauto is een
echte bedrijfsauto. De achterste rij stoelen is namelijk verwijderd van
de in de vloer verankerde rails en achter de tweede rij stoelen is een
tussenschot van Snoeks vastgezet. Et voilà: een heel luxe bestelauto is
het resultaat. Dat zie je meteen al aan de buitenkant, waar aan beide
kanten van de ProAce Verso zwart privacyglass zit. De Toyota ziet er
stoer uit, met de accentkleuren in de grille en stoere 17 inch lichtmeta-
len velgen. Maar ook in het interieur is er comfort en luxe. De stoelen
zijn voorzien van (optionele) fraai gestikte en geperforeerde lederen
bekleding. Stoelverwarming krijgt u er voor 250 euro bij. Op de twee-
de rij zitten de passagiers ook bijzonder comfortabel op het leer. De
bank is verdeeld in één losse stoel en een tweezitter. De delen zijn
onafhankelijk van elkaar te verschuiven, de drie leuningen zijn indivi-
dueel in te stellen en ook neerklapbaar. Tevens zijn de bankdelen los
uit te nemen, voor eventuele extra laadruimte. De Toyota heeft, uniek
voor een bedrijfswagen, een panoramadak. Voldoende lichtinval dus,
maar bij een teveel aan licht zijn er zowel in het dak als bij de zijschuif-
deuren (twee stuks maar liefst) zonneschermen aanwezig. Nog meer
comfort: de aan de voorstoelen bevestigde opklaptafeltjes. Belangrijker:
de beenruimte op de achterbank is dik in orde, maar dat mag ook wel
met deze auto van 5,31 m. De wielbasis bedraagt 328 cm.
KEYLESS
Bij het betreden van de ProAce Verso kan de sleutel in de zak blijven,
want er is keyless entry. Achter het stuur heeft de chauffeur niets te
klagen. Het dashboard van de Toyota is overzichtelijk en alle functies
zijn van achter het stuur goed te bedienen. Nog niet eerder reden we
de Toyota met de EAT8, de achttraps automatische transmissie van PSA.
Die is te bedienen met, hoe eenvoudig, een draaiknop in het dash-
board. Daarnaast zit de knop om de motor te starten. Dat is een 2.0
D4-D commonrail diesel, in dit geval goed voor 122 pk. Motor en
transmissie werken uitstekend samen en 122 pk voldoet prima. Ook
het verbruik van de 2.0 liter diesel is goed, zelfs beter dan dat van de
1.6 D4-D die we een paar jaar geleden reden. Jammer is wel dat de
ProAce Verso geen elektrische handrem heeft, maar nog een ouder-
wetse hendel.
TTM.nl augustus 2019 | 63
1. De Toyota ProAce heeft een onderscheidend uiterlijk en de Verso-uitvoering heeft
ramen over de gehele lengte.
2. Het interieur van de ProAce Verso ademt luxe. De leren bekleding is een extra. De
strook in lakkleur is ook fraai.
3. Een startknop, keyless entry en een handige draaiknop voor de achttraps auto-
maat. Deze ProAce Verso heeft het allemaal.
4. Met een dubbele cabine lever je natuurlijk aan laadruimte in, maar dit is wat er
overblijft. Het tapijt achterin is kwetsbaar. Een extra antislip laadvloer is misschien
te overwegen.
Een bestelauto hoeft tegenwoordig allang geen kaal
hok op wielen meer te zijn. Die zijn er nog wel, maar
menig bedrijf gunt zijn personeel wat comfort aan
boord. En met dat comfort kun je ver gaan, zo blijkt
wel uit de besteller in deze test. Dat is de ProAce Verso
dubbele cabine van Toyota, een merk dat momenteel
de wind in de zeilen heeft.Wind in de zeilen
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
62-63-64-65_bestellertoyota.indd 63 19-08-19 09:37