TTM.nl augustus 2019 | 69
Wie tegenwoordig de stad in wil met een vrachtwagen, kan maar
beter zorgen dat hij een zo schoon mogelijk exemplaar mee-
neemt, en dan een met bovendien een goed zicht op andere weg-
gebruikers zoals fietsers en voetgangers. Volvo biedt met haar FE
LEC (Low Entry Cab) zo’n voertuig, en dit gebruikt ook nog eens
aardgas. Wij reden de FE LEC CNG op onze binnenlandse testroute.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK
Volvo FE LEC CNG
We weten niet wie er ooit bedacht heeft dat blauw de kleur is van ‘sustainability’,
maar we zien talloze als ‘milieuvriendelijk’ bedoelde voertuigen opduiken met
blauw als kenmerkende kleur, hetzij in de lak, hetzij in details. De Volvo FE die
voor ons klaarstaat in Utrecht moet ook bedacht zijn met die gedachtegang,
want het voertuig is felblauw. Babyblauw misschien, ijsblauw, of giroblauw, maar
het staat de Volvo best goed. Ja, u las het goed, we starten deze test in Utrecht,
en niet zoals gebruikelijk in Deventer. De reden is dat Utrecht een van de weinige
plaatsen is in Nederland waar hoogcalorisch aardgas kan worden getankt, om
precies te zijn bij het Rolande tankstation naast bedrijventerrein De Wetering.
Het state-of-the-art tankstation levert LNG en dus ook de beste kwaliteit
Compressed Natural Gas (CNG). Dat wordt overigens gemaakt uit LNG en daarom
is het van zo’n goede kwaliteit, veel beter dan het gemiddelde aardgas dat in
Nederland voor voertuigen beschikbaar is.
EIGENZINNIG
De TTM.nl distributietestroute bedraagt normaal gesproken zo’n 408 km. Geen
enkel probleem voor een dieselaangedreven truck, maar de Volvo FE op CNG
heeft een nominale actieradius van circa 300 km, dus moesten we de route aan-
passen aan de truck. Uiteindelijk vinden we een aanvaardbaar parcours van 224
km waar alle betrokken partijen blij mee zijn. Terwijl de demochauffeur de aard-
gastanks, vier tanks aan beide zijde van het chassis, voltankt tot de maximale
capaciteit van 100 liter oftewel 117 kg, lopen wij vast een rondje rond de Volvo
FE. Die ziet er in deze configuratie best eigenzinnig uit. De Low Entry Cab (LEC)
geeft de auto aan de voorkant een beetje het idee van een buikschuiver. De
dakspoiler moet een fikse afstand overbruggen om op de 3,40 m hoogte van de
box-opbouw te komen. De Volvo FE heeft twee assen achter onder het chassis,
waarvan de laatste gestuurd is.
De blauwe aarde
68-69-70-71-72-73_testvolvofecng.indd 69 19-08-19 09:38