Pagina 71 van: TTM.nl nr. 4 2019
TTM.nl augustus 2019 | 71
Vier zitplaatsen
in deze Volvo,
maar de bijrij-
ders zitten niet
echt comforta-
bel.
De werkplek,
met het grote
stuur, komt wat
gedateerd over.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Volvo
Type
FE LEC CNG 6×2
Motor
Type
G9K320 Euro 6
Slagvolume
8,9 liter
Vermogen
320 pk / 2.000 omw./min.
Koppel
1.356 Nm bij 1.300 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Allison AL306
Banden voor
Bridgestone 385/55 R 22,5
Banden achter
Bridgestone 315/70 R 22,5
Bridgestone 385/55 R 22,5
Vering voor
Luchtvering
Vering achter
Luchtvering
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
11,0
Gewicht tijdens test (ton)
21,0
Hoogte laadbak (m)
3,40
Frontaal oppervlak (m2)
4,5
Achterasreductie
5.29
Motortoerental bij
80 km/h in hoogste gang (omw./min.)
1.450
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)
70,4
Basisprijs (€)
op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
op aanvraag
Importeur
Volvo Trucks Nederland
Stationsweg 2
4153 RD Beesd
www.volvotrucks.nl
KNIELEN
Low entry betekent een lage instap, dus die mag onze chauffeur even voor-
doen voor we vertrekken. De Volvo FE LEC heeft maar één traptrede, en die
is volgens onze meetlat gelegen op 51 cm. De vloer van de truck zelf ligt op
91 cm. Dat wil zeggen, in normale toestand. Deze truck heeft namelijk een
‘knielfunctie’, om voor de chauffeur de instap nog iets te vergemakkelijken.
Dan ligt de hoogte van de eerste trede op 44 cm. Dat lijkt laag, maar de
eerste trede bij andere distributietrucks ligt vaak nog lager. Bij specifieke
‘lagevloer’-cabines zien we echter wel vaker dat de eerste trede relatief hoog
ligt.
RONDOM
Als ook wij aan de andere zijde zijn ingestapt, zien we pas hoe bijzonder de
cabine van de FE LEC is ingericht. Er zijn niet twee stoelen, maar liefst vier! De
cabine is ingericht als huisvuilchassis, en daar zit je vaak op met meerdere
mensen. Het gevolg is wel dat de chauffeur weliswaar goed zit achter het
stuur, maar de bijrijders, zeker de middelste twee, een verre van comfortabele
zit hebben voor een lange rit. Er is meer opvallends aan de cabine. Het geda-
teerde stuur, met een grote diameter bijvoorbeeld, en het al even ‘outdated’
ogende dashboard en instrumentarium. Daar mag Volvo best wel eens een
update voor verzinnen. Boven de voorruit zien we wat bergruimte, achter de
stoelen is ook wat opbergruimte. Achter de B-stijl zien we aan beide zijden
extra ramen, die de chauffeur iets meer zicht geven naast de auto, maar echt
handig is het extra raampje onderin de rechter zijdeur. Daar is nu zicht op
(kwetsbare) verkeersdeelnemers. Onze Volvo was ook nog eens uitgerust met
een 360 graden camerasysteem van Brigade Electronics.
BROM
Volop zicht rondom dus als we met de FE LEC onze testroute op de A28 oppik-
ken. We houden een kruissnelheid aan van 80 km/h en zien de geluidsmeter
dan uitslaan naar 70,4 decibellen. Dat is behoorlijk veel, zeker als je in aanmer-
king neemt dat de Volvo wordt aangedreven door een G9K, een echte gasmo-
tor volgens het otto-principe. In onze oren bromt de motor echt zachtjes, maar
de geluidsmeter laat toch wat anders zien. De Euro 6-motor, 320 pk sterk en
goed voor 1.356 Nm, is gekoppeld aan een automatische transmissie van
Allison. Die heeft zes gangen. De FE LEC heeft luchtvering rondom en dat merk
je in de stad, waar de auto zich comfortabel gedraagt. Met het rijden moeten
we wel letten op de relatief grote overhang aan de voorzijde. Je zit echt ruim
voor de eerste as, een beetje zoals bij een bus. Bochten nemen in krappe stads-
centra gaat echter prima, dankzij de gestuurde naloopas op onze testauto.
Afremmen op de meest verantwoorde wijze werkt met een Allison retarder,
die verplicht is met een gasmotor zoals in deze Volvo. In de stad zien we pas
echt dat we vanuit de cabine van de FE een uitstekend zicht hebben op
andere verkeersdeelnemers.
68-69-70-71-72-73_testvolvofecng.indd 71 19-08-19 09:38