72 | augustus 2019 TTM.nl
test
NETTE SCORE
Na bijna 225 km testrijden, over snelweg, provinciale weg en door de stad,
parkeren we de Volvo weer bij het tankstation in Utrecht. We leggen de Volvo
weer aan het hoogcalorische CNG en er verdwijnt 46,02 kg in de tanks. Dat
betekent een verbruik van 20,5 kg op 100 km. Dat is, zeker als je het met diesel
vergelijkt, een hele nette score. We komen ook uit op een reële actieradius van
zeker 500 km over gevarieerde wegen, waarmee een dag distributie rijden te
doen moet zijn. Jammer is alleen wel dat dit resultaat gehaald is met hoogca-
lorisch aardgas. Met gas van mindere kwaliteit, helaas volop aanwezig in
Nederland, zou de actieradius zo maar minder kunnen zijn. Omdat we geen
echte verbruiksmeter in de cabine hadden en we niet onze eigen route reden,
zien we voor deze keer helaas maar af van een verbruikstabel en spijkerharde
verbruiksresultaten. Jammer is ook dat de cabine van de FE echt is ingericht als
huisvuilauto. Hij wordt nooit echt comfortabel en kan op dat punt ook niet
wedijveren met concurrerende distributietrucks. Het zorgt ervoor dat je met
deze FE LEC CNG echt alleen gaat rijden als je die minpunten voor lief neemt.
Doe je dat, dan rij je wel met een voertuig dat wat betreft emissies schoner is
dan veel dieseltrucks en ook geen AdBlue nodig heeft. En je draagt natuurlijk
bij aan het in stand houden van de blauwe aarde…
Met de gestuurde
naloopas is het
makkelijker draaien
en manoeuvreren in
stedelijk gebied.
De CNG-tanks zijn
mooi wegge-
werkt. De tank-
aansluiting is
goed bereikbaar.
TOTAALVERBRUIK
20,5 kg / 100 km
AdBlue
nvt
#lowentry
#blauw
#gedateerd
Hoeveel ruimte
biedt de cabine (cm)?
A Breedte (van raam tot raam) 221
B Diepte (boven dashboard) 189
C Hoogte (vloerdak) 162
D Hoogte treden vanaf de straat 51-91
E Afstand straat-cabinevloer
(bij volle belading) 91
F Knieruimte bijrijder
(afstand stoel-dashboard) 62
G Hoogte voorruit 80
68-69-70-71-72-73_testvolvofecng.indd 72 19-08-19 09:38