Pagina 74 van: TTM.nl nr. 4 2019

74 | augustus 2019 TTM.nl
ITT-event 2019
Welke competenties heeft de toekomstige manager in de transportsector
nodig? Elisabeth Post hoeft niet lang na te denken. De kersverse voorzit-
ter van Transport & Logistiek Nederland noemt wendbaarheid, samen-
werking en affiniteit met digitalisering. Wendbaarheid is nodig in een tijd
waarin vrijwel niets hetzelfde blijft – hopelijk ook die lage marges niet.
“Hoe groter de wendbaarheid, hoe groter het aanpassingsvermogen van
het transportbedrijf”, antwoordt Post op de vraag van dagvoorzitter
Walther Ploos van Amstel. “En samenwerking is nodig om meer volume
in dezelfde vrachtwagens te krijgen. Sommige bedrijven zijn bang dat
door het delen van data hun stukje van de cake kleiner wordt. Maar dat
is onterecht. Door het delen van data kunnen we die hele cake juist ver-
groten. Daarom is ook affiniteit met digitalisering noodzakelijk. Als we
de zaken blijven doen zoals we die altijd deden, gaan we het in de toe-
komst niet meer redden.”
LAST MILE GUIDANCE
Data moeten we niet alleen delen met opdrachtgevers, ontvangers en
charters, maar ook met overheden en concurrenten. Dat stelt Gert-Jan
Neeft, business analist bij Peter Appel Transport. Deze logistiek dienstver-
lener heeft een succesvolle test gedraaid met ‘last mile guidance’. Daarbij
wordt de chauffeur via zijn boordcomputer over de meest gewenste rij-
route geleid. Als een verlader of ontvanger met omwonenden heeft
afgesproken om wegen met een verhoogd risico te mijden, kan de
gewenste ‘last mile’ worden ingetekend en naar de boordcomputer van
de betreffende chauffeur worden gestuurd. Datzelfde gaat op voor
lokale overheden die op marktdagen bepaalde wegen in de binnenstad
afsluiten of om half negen ’s ochtends liever geen zwaar verkeer langs
een school sturen. “Maar de vraag is wie die last mile gaat intekenen.
Moet elke vervoerder dat voor zichzelf doen? Of doet de opdrachtgever
dat? We kunnen het elkaar zo veel gemakkelijker maken als we die data
met elkaar delen. Dat geldt ook voor de data van overheden over wegaf-
sluitingen of lokale evenementen.”
De functionaliteit voor last mile guidance is ontwikkeld door Simacan.
Dat bedrijf levert de control tower waarmee foodretailers als Albert
Heijn, Spar en Jumbo realtime inzicht krijgen in de ritten die worden
uitgevoerd door Peter Appel en andere vervoerders. De control tower
voorspelt de verwachte aankomsttijden bij de supermarkten, rekening
houdend met de actuele verkeersdrukte. Nu dirigeert de control tower de
chauffeurs via de ideale rijroute. “We kunnen per bestemming zelfs
meerdere last miles vastleggen en die afhankelijk van dag en tijd hante-
ren. Kiest een chauffeur toch voor zijn eigen route? Dan krijgen we
daarvan een alert op kantoor en kunnen we de chauffeur daarop aan-
spreken”, vertelt Neeft. “Maar we kunnen nog veel meer. Denk aan
interactie met verkeerslichten, waardoor we vaker en sneller groen licht
krijgen. Of denk aan meldingen over de verkeersveiligheid, eventueel in
de vorm van gesproken berichten. We weten allemaal dat de meeste
ongelukken in die last mile gebeuren. Last mile guidance leidt tot grotere
klanttevredenheid en minder schadekosten en dus ook tot hogere mar-
ges”, verklaart Neeft, die met zijn team klaar is om last mile guidance op
grote schaal in te voeren.
AANSPREKEN OP RIJGEDRAG
De sleutel tot een hogere marge ligt voornamelijk bij de chauffeurs, blijkt
tijdens het ITT-event. De chauffeurs zijn allereerst verantwoordelijk voor
Hoe kunnen we de marge in transport verbeteren? Met die vraag kwamen circa driehonderd mensen uit de
transportsector naar het jaarlijkse ITT-event van Trimble. Het antwoord op de vraag ligt voor een belangrijk
deel opgesloten in technologie. En dan met name technologie die chauffeurs helpt om beter te presteren.
Chauffeur heeft de
sleutel tot meer marge
TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: MARCEL TE LINDERT, TRIMBLEbeurs
74-75-76-77_ittevent2019.indd 74 19-08-19 09:38