Pagina 77 van: TTM.nl nr. 4 2019

56 procent van de transportkosten. Maar ze hebben ook een grote
invloed op andere belangrijke kostencomponenten, zoals brandstof (17
procent), reparatie en onderhoud (4 procent) en banden (2 procent).
Trimble komt op korte termijn met een vernieuwde Performance Portal,
die transportmanagers in staat stelt om het rijgedrag van chauffeurs nog
beter bij te sturen. De module Coach Assistant geeft aan welke chauffeur
op welk moment over welke prestatie moet worden aangesproken.
Verdient een chauffeur een compliment voor zijn rijgedrag? Of dient hij
zijn remgedrag te verbeteren? “Met Coach Assistant is het mogelijk om
vast te leggen welke feedback een chauffeur heeft gehad, maar ook
welke persoonlijke doelstellingen met hem zijn afgesproken. Met deze
tool kunnen managers monitoren of de doelstellingen inderdaad worden
gehaald”, stelt Tom Debeule, business development manager van Trimble.
Ook nieuw is de online Driver Score Card voor chauffeurs, die als eerste
beschikbaar komt voor de FleetXPS-tablet van Trimble. Via deze Driver
Score Card kunnen chauffeurs ’s ochtends op hun boordcomputer zien
hoe ze de vorige werkdag hebben gepresteerd. Scoorden ze een vol-
doende met hun rijgedrag? Of zijn er verbeterpunten? “Met Performance
Portal willen we het transportmanagers zo gemakkelijk mogelijk maken
om hun chauffeurs te managen. Eén manager moet op één dag het rijge-
drag van tweehonderd chauffeurs kunnen monitoren en bijsturen”, aldus
Debeule.
BOORDCOMPUTERS VOOR CHARTERS
Van den Bosch wil niet alleen de grip op zijn eigen chauffeurs vergroten,
maar ook op de chauffeurs van chartervoertuigen. Een jaar geleden
besloot het transportbedrijf vaste boordcomputers – CarCubes van Trimble
– in te bouwen in 150 chartervoertuigen. Eli Smeding, operations manager
trucking bij Van den Bosch: “Vroeger konden we alleen met charters com-
municeren via de telefoon. Daarna konden we hen volgen met een app
op hun smartphone, maar dat was niet heel erg betrouwbaar. Chauffeurs
kunnen de GPS-functie van die smartphone immers uitzetten. Door
CarCubes in te bouwen kunnen we nu beter communiceren. Daarnaast
zien we een verlichting van administratieve werkzaamheden. De volgen-
de stap is dat we een koppeling maken met de Canbus en de tachograaf.
Het liefst bouwen we samen met Trimble een chartermodule binnen
LogicWay, waardoor we de betalingen van charters beter kunnen organi-
seren.”
Tot bezwaren bij de charterbedrijven heeft de inbouw van een vaste
boordcomputer door Van den Bosch niet geleid. Integendeel, stelt
Smeding. “Het gaat om vrachtauto’s die vrijwel alleen voor ons rijden. Wij
betalen de boordcomputers. Het enige dat we van de charters vragen, is
commitment. Die hebben we gekregen. Dat wij investeren in hun vracht-
wagens, is voor hen een bewijs van vertrouwen in een onzekere tijd. Deze
maatregel heeft de binding met de charterbedrijven versterkt. Wij discus-
siëren nu niet meer over facturen, maar zijn nu samen bezig om de service
aan onze klanten te verbeteren.”
TTM.nl augustus 2019 | 77
Zo’n 300 mensen uit de transportsector kwamen naar Houten om te horen hoe ze hun marges konden verbeteren.
scan de qr-code voor de aftermovie
van ITT-event 2019.
74-75-76-77_ittevent2019.indd 77 19-08-19 09:39