Pagina 23 van: TTM.nl nr. 4 2021

Karin Rådström is in 2004 als trainee bij Scania begonnen
nadat zij afstudeerde met een Master of Engineering in
Industrial Management aan het Royal Institute of Technology
in Stockholm. Sinds 2007 heeft ze verschillende manage-
mentfuncties bekleed binnen de verkoop- en serviceorgani-
satie van Scania, waaronder hoofd van de bus- en touring-
carbranche van het bedrijf. Ook hield ze zich bezig met het
opstarten van de connected vehicle business. Sinds 2019 was
ze lid van de raad van bestuur van Scania, verantwoordelijk
voor sales en marketing. Karin Rådström is getrouwd en
heeft twee kinderen. Ongeveer tien jaar geleden zette ze
haar carrière even op een lager pitje om een paar jaar lang
als roeier uit te komen voor het Zweedse nationale team.
Hoe komt een meisje dat geboren en getogen is in
Södertälje nu ineens terecht in Stuttgart? Was dat een moei-
lijke overstap, vanaf een plek waar Scania waarschijnlijk in
het kraanwater zit?
“Het is een hele stap, dat is waar. We zijn met het gezin
verhuisd naar Stuttgart. Maar dat is het allemaal waard. Een
moeilijke overstap? Ik kan gaan werken bij Daimler Truck,
de grootste fabrikant van bedrijfsvoertuigen ter wereld. En
ik kan me daar inzetten om emissievrij transport realiteit te
maken. Dat is een geweldige uitdaging waar ik graag zo’n
overstap voor maak.”
Daimler Truck wil in 2030 een aandeel van 60 procent zero-
emissietrucks in haar verkopen hebben. Is dat mogelijk met
de huidige marktontwikkelingen, chipstekort etc.?
“Die 60 procent is gebaseerd op de TCO van emissievrije
trucks. Nu denken we dat 60 procent reëel is, op basis van
onze rekensommen. Maar de parameters en omstandighe-
den kunnen natuurlijk veranderen. Denk aan de prijs van
stroom, de prijs van accu’s of ontwikkelingen in accutechno-
logie. Maar het maakt ook niet zo veel uit of het in 2030 is
of in 2032. Het gaat erom dat we de juiste richting in zijn
geslagen. Daar geloven we heilig in. Vergeet trouwens niet
dat TCO-pariteit met diesel ook versneld kan worden door
bijvoorbeeld subsidieprogramma’s, aangejaagd door emis-
sievrije zones.”
Sommige chauffeurs zijn sceptisch over elektrische trucks.
Door het gebrek aan motorgeluid bijvoorbeeld denken ze
dat het geen echte truck is.
“Dan raad ik ze aan om er mee te gaan rijden! Het is echt
een totaal andere ervaring dan een dieseltruck, maar wel
een heel goede. Veel chauffeurs willen niet meer terug als
ze eenmaal elektrisch rijden. Ik kan mijn eerste keer in een
elektrische truck in Unterturkheim nog goed herinneren. Ik
zette per abuis de motor af, want ik hoorde helemaal niet
dat hij aanstond. Maar dat was niet de bedoeling! Het was
TTM.nl oktober 2021 | 23
Sinds februari van dit jaar is Karin Rådström (42) de hoogste baas bij Mercedes-Benz Trucks. Ze is, met als
geboorteplaats Södertälje, letterlijk en figuurlijk afkomstig van Scania. Hoe ze in Stuttgart terechtkwam
en wat haar visie is voor Mercedes-Benz Trucks, vertelt ze exclusief aan TTM.nl.
Karin Rådström, Mercedes-Benz Trucks
TeksT: FABIEN CALVET, GIANENRICO GRIFFINI, ARJAN VELTHOVEN | FoTo’s: DAIMLER, TTM.NL
Van Södertälje
naar Stuttgart
22-23-24-25_interviewkarinradstrom.indd 23 13-10-21 10:29