24 | oktober 2021 TTM.nl
management
een testtruck die procedures doorliep. Schopte ik helaas drie
dagen testen in de war. Maar ik was de nieuwe baas, dus ze zei-
den er gelukkig niet veel van…”
We hebben hier in Wörth kunnen rijden met de GenH2-
brandstofceltruck. In 2027 moet de serieproductie beginnen. Is
dat een reëel doel, over nog geen zes jaar?
“Dat is altijd lastig. Voor zowel BEV- als FCEV-trucks zien we
goede marktkansen, maar hoe het gaat met TCO is zoals ik eerder
zei moeilijk in te schatten. In 2023 willen we de doorontwikkelde
GenH2 bij klanten gaan testen. In 2027 zou serieproductie dan
mogelijk moeten zijn, afhankelijk van de prijs van groene water-
stof en dus TCO. Daar zit nog wel wat onzekerheid in, dus laat ik
voorzichtig zijn: rond 2027 starten we de serieproductie van onze
brandstofceltruck. Wat overigens geldt voor zowel de acceptatie
van BEV als voor FCEV: de bereidheid van opdrachtgevers van
transportbedrijven om iets meer te betalen om emissievrij vervoer
te hebben. Er zijn nu grote bedrijven die daartoe bereid zijn, of er
minstens over nadenken.”
De eActros is nu in serieproductie. Maar over welke aantallen
hebben we het dan? Wat verwacht u van de verkopen van de
eActros?
“De rest van dit jaar starten we de productie voorzichtig op.
We kunnen de eActros op dezelfde productielijn maken als de
gewone Actros. Eerder heb ik gezegd dat we een aantal van ‘drie
cijfers’ kunnen verkopen. Of dat 100 is of 999? Dat zullen we
moeten zien. Ik heb goede verwachtingen van de eActros, want
er is voldoende interesse uit de markt.”
We zien DAF nu een benchmark zetten met de nieuwe cabine.
Werkt Mercedes-Benz ook al aan een nieuwe cabine voor de
Actros?
“Ik heb de DAF enkel op foto’s gezien, nog niet in het echt. We
kijken met interesse naar wat er mogelijk is, zeker als het gaat om
meer zicht en richtlijnen daarvoor. Maar wat betreft de cabine van
de Actros kan ik geen snel nieuws melden. Met de Actros L bieden
we nu echt een topproduct. De ontwikkelingen gaan natuurlijk
altijd door, maar ik denk dat we met de huidige Actros een goed
product hebben voor de komende jaren.”
Hebt u met de nieuwe baan nog wel tijd om af en toe te roeien?
“Tijd maken voor het gezin en ontspannen is goed, en ik doe dat
graag op het water. Ja, ik roei nog steeds. Niet meer op topni-
veau, maar ik ben nog steeds regelmatig op het water te vinden
hier rond Stuttgart. Onlangs heb ik ook al meegedaan aan mijn
eerste wedstrijd sinds jaren!”
22-23-24-25_interviewkarinradstrom.indd 24 13-10-21 10:29