Net als vorig jaar was het evenement in Wörth am Rhein
getiteld ‘Shaping the Now & Next’. Het gaat dus heel duide-
lijk over vandaag én morgen. Vorig jaar zagen we op het
evenement al de Actros F en de Edition 2, nu kwam daar nog
de Actros L bij. Waar de Actros F echt staat voor Functionaliteit
(of misschien wel Fleet), gaat het bij de Actros L echt om
optimaal langeafstandstransport. Hij wordt vanaf november
geproduceerd. De Actros L is leverbaar als StreamSpace,
BigSpace en GigaSpace, is 2,5 meter breed en heeft een ruim
interieur. Hij heeft tal van functies die het rijden en het leven
aan boord voor de chauffeur zo aangenaam mogelijk moe-
ten maken. De Actros heeft nog altijd een dieselmotor, en
ondanks dat de Actros in verbruikstesten best aardig pres-
teert, is de vraag gerechtvaardigd hoe Daimler met de Actros
meer duurzaamheid en minder CO2-uitstoot wil bereiken.
LNG is voor Mercedes-Benz nooit een optie geweest. “We
zien dat LNG ook over zijn hoogtepunt heen is en dat ver-
voerders weer teruggaan naar diesel”, zegt Andreas von
Wallfeld, hoofd marketing, sales en services bij Daimler
Trucks. Wat vindt Mercedes-Benz van HVO als alternatief
voor puur fossiele diesel? Daar krijgen we een wat ontwij-
kend antwoord op. “We presenteren hier vandaag een dui-
delijke dual strategy: batterij-elektrische mobiliteit en tevens
waterstof. Maar diesel blijft voorlopig belangrijk. Voor 2030
denken we nog altijd de helft van onze trucks met dieselmo-
toren te verkopen. Dus blijven we onze dieselmotoren opti-
maliseren; TCO en brandstofverbruik blijven belangrijk. We
zitten in een overgangsfase en wij als fabrikant moeten de
sweetspot zien te vinden tussen de verkoop van dieseltrucks
en de investeringen die nodig zijn voor BEV en waterstof-
trucks. Het is een beetje balanceren.”
HuiSvuil
Als de focus dan ligt op elektrische en waterstoftrucks, dan
gaan we daar toch naar kijken? Vorig jaar zagen we ook al
de eEconic, die gepland staat voor de tweede helft van 2022.
Dat duurt dus nog een jaar. Best eigenaardig, want een elek-
trische truck kan heel goed worden toegepast voor stedelijk
gebruik, bijvoorbeeld bij ophalen van huisvuil. Daar zijn
maar weinig kilometers actieradius voor nodig.
KOEluniT
Met de eEconic kunnen we in Wörth ook nog niet rijden, dus
gaan we maar op zoek naar de nieuwe Mercedes-Benz
eActros. De tweede generatie inmiddels. De eerste generatie
zagen we voor het eerst in de winter van 2018. Sindsdien is
rij-impressie
34 | oktober 2021 TTM.nl
#elektrisch
#waterstof
#diesel
32-33-34-35-36_mbrij-impressie.indd 34 13-10-21 10:22