de eActros door veel klanten van Mercedes-Benz in de prak-
tijk getest. Een van die klanten is Simon Loos. En wat zien we
als we naar buiten stappen voor een rit met de eActros: een
exemplaar voorzien van Simon Loos- en Albert Heijn-
signing. Een week na de demoritten bij de fabriek gaat de
truck naar Wognum om daar ingezet te worden voor super-
marktdistributie. De eActros van Simon Loos is voorzien van
een elektrische koelunit van Frigoblock. Wij mogen rijden
met een vergelijkbare eActros die wordt ingezet bij het
Duitse transportbedrijf Schmitt. De aandrijflijn van de nieu-
we eActros bestaat uit twee elektromotoren en een twee-
trapstransmissie. De energie komt naar keuze uit drie of vier
accupakketten van 105 kWh elk, goed voor een actieradius
van 300 tot 400 km. De eActros kan worden opgeladen met
maximaal 160 kW: de drie accupakketten hebben iets meer
dan een uur nodig om van 20 tot 80 procent op te laden aan
een normaal DC-snellaadpunt met een laadstroom van 400 A.
In het interieur van de eActros zien we dat die inmiddels is
voorzien van een multimediacockpit, net zoals de gewone
Actros. Tijdens onze rit met de eActros van Schmitt, eindelijk
mogen we zelf rijden, merken we dat al die praktijktesten
van de afgelopen jaren niet voor niets zijn geweest. De
eActros rijdt bijzonder verfijnd. Het is natuurlijk stil in de
cabine. De aandrijflijn voelt solide en al snel vertrouwd aan.
Als we de snelweg op rijden en een collega wat moeite heeft
zijn vrachtwagen op snelheid te krijgen, plaatsen we gericht
een inhaalmanoeuvre en zijn we onder de indruk van de
acceleratie van de eActros. Deze elektrische truck gaat zijn
plek in Nederland wel vinden, al zou die aanschafsubsidie
van de overheid wel zeer welkom zijn. Opmerkelijk vinden
we wel dat de eActros als distributievoertuig enkel nog in
4×2- en 6×2-bakwagenconfiguratie verkrijgbaar is. In 2024
komt de eActros er ook als trekker, maar dat is de langeaf-
standsversie. Desgevraagd laat Daimler weten dat een eAc-
tros-distributietrekker een duidelijke vraag uit de markt is
en dat het merk daar al aan werkt. “En zo’n supermarkttrek-
ker is in Nederland zeer goed inzetbaar, weten we”, zegt
Dalibor Dudic van Daimler tegen ons. “Als we willen, kan
zo’n auto al in 2022 of 2023 realiteit zijn.” Ook horen we van
Dudic dat van de 27 ton totaalgewicht van de 6×2 eActros er
12 tot 13 ton overblijft, inclusief opbouw.
AccElErATiE
Met die rekensom nog in de oren gaan we op zoek naar de
GenH2-truck van Mercedes-Benz. Een vrachtwagen die
gebruikmaakt van waterstof en een brandstofcel en eigen-
TTM.nl oktober 2021 | 35
Op eEconic moeten
we nog een jaartje
wachten.
Het instrumentarium van de eActros ziet er nu hetzelfde uit als dat van de gewone
Actros.
Simon loos
gaat voor Albert
Heijn al proefrij-
den met de
nieuwe eActros.
32-33-34-35-36_mbrij-impressie.indd 35 13-10-21 10:23